Tutorial - Pretty Reckless

Här kommer en tutorial på en sminkning som jag gillar riktigt mycket, originalen kan du hitta här och här. Det var länge sedan jag visade steg för steg hur jag lägger en sminkning, så hojta gärna till om ni gillar dessa inlägg så ska jag såklart göra fler!

Du behöver:

Tejp

En Primer (Går bra att blanda concealer med lite dagkräm också)

En ljus bas (F.ex en väldigt ljus krämskugga, jag använder NYX Jumbo Eye Pencil i MILK som är matt och vit)

Svart eyeliner

Vit kajal (eller svart beroende på vad man gillar!)

Brynprodukt F.ex penna eller skugga

En ögonskuggeborste (Jag har använt en vanlig borste från E.L.F och en stor fluffig blendingborste från Sigma).

Mascara

Rosa, blå, grön, gul och mörkgrå eller svart skugga. Jag har använt dessa från min 120 palett:

1. Jag startar med att lägga primer på ögonlocket och hela vägen upp till brynet och sedan applicerar jag min vita krämskugga i ett väldigt tunnt lager halvvägs upp till brynen. Detta behöver inte se perfekt ut så bry dig inte om att applicera det noga.

2. Applicera en solig gul skugga som på bilden, undvik att applicera skugga ovanför vecket på ögonlocket då vi ska göra något som heter en "cutcrease" i denna sminkning.

3. Vänd på ögonskuggepenseln och applicera den gröna skuggan på mitten av locket. Blanda ihop dom två skuggorna genom att lägga lite grönt på linjen där skuggorna möts. Tricket här är att inte blanda för mycket, ett eller två drag med det gröna som är kvar på penseln ger en bra övergång.

4. Ta nu en bit tejp och lägg den först på din hand för att få bort det absolut klistrigaste, applicera tejpen så att vinkeln går från ögat och upp mot där brynet slutar. Passa på så den inte fastnar i dina undre fransar (Det gör ont!).

5. Torka av ögonskuggepenseln på ett papper och applicera den blå skuggan från den gröna och hela vägen ut till tejpen. Blanda ihop den gröna med den blå på samma sätt som förut, ett eller två drag med det som är kvar på borsten.

6. Torka av din borste eller ta fram en stor fluffig ögonskuggeborste och applicera den med start från tejpen och in mot ögonvrån. Detta gör att färgen blir intensivast just vid tejpen och tonas sedan naturligt ut ju längre in du kommer.

7. Nu ska vi ge ögonen lite mer djup med hjälp av den mörkgrå eller svarta skuggan. Här ska du se till bara använda tippen på din ögonskuggeborste för att verkligen koncentrera färgen just på linjen där den rosa färgen möter färgerna på locket. Även här börjar jag vid tejpen för att det underlättar appliceringen. Blanda den rosa och den mörkgrå tills du får en fin jämn övergång. Blanda dock inte neråt! Ta hellre för lite grå skugga och lägg till mer om du inte tycker det blir mörkt nog.

8. Dra försiktigt bort tejpen, nu kan du se den fina raka och krispiga linje som tejpen fixat. Applicera lite eyeliner på övre fransraden för att ge fransarna ett lyft.

9. Markera brynen, applicera mascara och en vit kajal på vattenlinjen. Jag har även applicerat lite highlighter vid tårkanalen och just under brynet. Done!

Kommentera här: