Haul: Freedom Makeup

freedom makeup revolution haul review swatchesFreedom Makeup är ett brittiskt budgetmärke som är systermärke till redan existerande "Makeup Revolution" som jag har skrivit om tidigare. Jag gillar ett par av Makeup Revolutions produkter och blev därför nyfiken, nu när det var samma ägare. Man propsade på att Freedom skulle vara MR's mer proffsiga syster, något som skulle passa mer till makeupartister eller makeup entusiaster, men jag kan inte riktigt hänga med i den tankegången. Freedom ligger i samma prisklass, har samma kvalitet och samma slags produkter. Ingen skulle blinka om det hade stått "Makeup revolution" på dessa produkter för det är just såna här produkter som märket redan säljer. Med namnet "Freedom" och att man riktade sig mot MUA's så hade jag en ide om att det skulle vara en slags budgetversion av Inglot och Mac's freedom-system men nej, detta är helt vanliga konsumentprodukter till billiga pengar. Iallafall, jag beställde hem lite produkter då märket släpptes och det ramlade in en rabattkod med 20% rabatt i email-korgen (BEFREETOMAKEUP, gäller månaden ut) och tänkte visa er lite swatches och dela med mig av mina tankar.  P.S. Det här inlägget blev så jäkla långt, hoppas ni gillar ändå! D.S.

Frakt, priser och frakt-tid:

Eftersom jag var tidigt ute så var det gratis frakt men i övrigt kostar frakten 5 pund. Jag beställde den 4:e Juni och fick mitt paket den 12:e Juni, alltså ungefär 6 arbetsdagar från England till Danmark. Priserna på produkterna ligger från 1 pund och uppåt, det är inga dyrgripar alltså utan priser som alla har råd till. Freedom har en salig blandning av produkter men för att vara ett märke som riktar sig mot profesionella så tycker jag det saknas rätt mycket basgrejer och utbudet av nyanser är lite väl smalt. Jag köpte på mig lite av varje för att kunna testa och visa er olika delar ur sortimentet. Jag köpte t.ex. en highlighter, ett rouge, ett contouring kit, ett gäng skuggor och två läppgunk. freedom makeup audacious 12 mattes palette review

12 Audacious Mattes (4 pund):

Jag köpte 12 Audacious Mattes (Inspiration: Nars) palette som är en helt matt ögonskuggepalett i väldigt jordnära nyanser. Den övre raden är helt onödig då alla fyra beiga skuggor ser precis likadana ut när man applicerar dom på ögonen. Jag hade önskat att man t.ex. valde att ta med en nattsvart nyans, en klar vit skugga och kanske något som drar liiite åt grönt eller liiite åt blått utan att se uppenbart blått/grönt ut. Man hade kunnat göra så mycket mer med den här paletten för att ge konsumenten möjlighet att skapa ännu fler looks! Kvaliteten på skuggorna är lite varierande, vissa är bra och vissa är lite smuliga i formulan. Alla applicerar dock bra på ögonlocket så länge man har primer under och det är inte heller sådana skuggor som man har tonat ut i ingenting på två sekunder utan färgerna beter sig som dom ser ut i själva paletten. Det är varken dom bästa eller dom värsta matta skuggorna jag har testat. Swatches hittar ni nedan! freedom makeup review swatches2freedom makeup review swatches3

LÄPPGUNK! (Pro Melts "Wanted" 3 pund & Lipstick "Far away" 1 pund):

Jag såg två fina blå/lila läppstift/gloss och kände mig såklart tvungen att klicka hem dessa. Pro Melts är ett slags flytande läppstift i starka nyanser, jag valde lila "Wanted" och är helt klart nöjd med det valet. Dessa torkar liksom aldrig in och blir matta som många andra flytande läppstift utan har en mer glossig finish som tyvärr har en tendens att lägga sig i läpparnas linjer (Se bild nedan) efter ungefär en kvart, det är synd. Jag hade önskat att dom var lite mer pigmenterade och snäppet mindre glossiga, lite mer som systermärket Makeup Revolution's "Lip Lava's". Läppstiftet Far away har en blå-lila (Mest blå) nyans med en del frostigt skimmer. Man behöver helt klart en liner under denna då formulan är relativt skir och kan vara svår att få till skarpa linjer runt munnens konturer med. Nyansen är DIVINE och är galet snyggt ovanpå en lila eller en blå eyeliner på läpparna (Jag har liksom inga blå läppennor, så man tager vad man haver). freedom makeup revolution haul review swatches pro melt lipstick   freedom makeup revolution haul review swatches fotd eotd look lips.png

All the single ladies:

Freedom's singelskuggor kommer i exakt samma förpackning som MUA's (Ett annat brittiskt budgetmärke) singelskuggor, dom känns lite billiga men gör jobbet bra. Mono Eyeshadow's kommer i 6 olika "Kategorier", jag köpte två skuggor från "Gilded"-kategorin och 1 från "Brights" kategorin. Dom två övre skuggorna heter 219 (Grönguld) och 216 (Rosa), här arbetar man (Tyvärr) med numreringar istället för namn och det tycker jag alltid är lite tråkigt. Bägge skuggor har lite mer chunky glitter och ger ett fint skimmer på huden, jag upplevde inte särskilt mycket nedfall men dessa är helt klart skuggor som behöver en klistrigare bas för att se snyggast ut. Appliceras bäst genom att klappa på dom med en platt borste istället för att svepa på dom. Den lila skuggan heter 230 (Brights) och är en underbar blålila nyans med ett härligt färgspel mellan blått och lila. Jag har en helt identisk skugga från MUA sedan tidigare som har precis samma förpackning, nyans och färgskift och trots att jag gillar nyansen så är det kanske lite väl overkill att ha två duokroma lila galenskaper i sminksamlingen. Helt klart en av favoriterna från min beställning men trist att jag har en exakt likadan!

freedom makeup mono eyeshadow gilded brights swatches freedom makeup revolution haul review swatches pro contour kit fairPro Contour Kit "Fair" (3,50 pund):

Det känns som att jag gnäller rätt mycket i detta inlägget och denna produkt ska också få utstå lite gnäll. Pro Contour Kit är precis som namnet antyder ett contouring-kit som just nu finns i tre olika nyanser, detta är den ljusaste. Kittet kommer med en matt "Highlighter" samt ett matt contouring-puder. Contouring-nyansen har jag inget att anmärka på, den passar bra till min hudton och blendar ut fint, highlighternyansen däremot vet jag inte vad jag ska göra med. För det första är den helt matt så det är mer ett puder än en highlighter. Om jag applicerar den på ansiktet så försvinner den bara, man kan inte se skillnad och det ger definitivt inte en uppljusande effekt. Jag kan inte heller använda den som puder i hela ansiktet då nyansen är för gul. Hade den ljusa delen haft lite skimmer eller varit jäkligt mycket ljusare så tror jag att jag hade varit mer förtjust, men nu har jag egentligen bara ett kit där 60% av den är oanvändbar.

Pro Glow Pink Cat (2,50 pund) och Pro Highlight Brighten (3 pund):

Dessa två är jag lite mer förtjust i än flera av dom tidigare produkterna, det fina leopardmönstret på rouget är jättesött och nyansen är en klar knallig rosa där "Less is more" definitivt gäller. Produkten applicerar fint på ansiktet, blendar ut utan problem men är liite pudrig i formulan. I övrigt ett trevligt rouge. Pro Highlight i nyansen "Brighten" är helt klart vinnaren i denna haul, formulan är len och följsam samtidigt som den är lite mer fast i själva förpackningen. Det är inte mycket produkt som flyger runt efter man har svept en borste över produkten och det är helt klart ett plus i min bok. Ger ett underbart mjukt glow som är snyggt på alla, I LOVE! Det finns en annan nyans och jag har lite ångest över att jag inte köpte bägge men jag valde ju bara på måfå så hur sjutton skulle jag veta att just dessa var bra. freedom makeup revolution haul review swatches pro glow pink cat brighten  

freedom makeup review swatchesFar Away, Wanted, 230, 219, 216, Brighten, Pink Cat, Fair Contour kit

freedom makeup revolution haul review swatches fotd eotd lookWanted på läpparna, matta paletten på ögonen samt grönguldiga skuggan på nedre fransaden.

Kommentarer:

1 Anna:

Men hallå, var är läpswatchen med ursnygga läppstiftet då?!?!?!

Svar: Menåhh, förlåt! Jag hade swatchat ungefär sjuttielva läppstift innan jag gick igång med den här sminkningen så jag är övertygad om att jag inte haft några läppar kvar om jag hade testat mer. Det kommer i en sminkning framöver, I promise!
Honi

2 Lackert:

Det blåa läppstiftet ser riktigt spännande ut

Svar: Det är jättefint men lite skirt, en sminkning med det kommer!
Honi

3 Pretty in Pink (10 sobert rosa produkter):

[…] beställde hem ett gäng produkter från det nya märket Freedom Makeup och visade dom på bloggen för ett tag sedan. Nyansen 216 från “Gilded”-serien är en ljuvt rosa skapelse som […]

Kommentera här: