Recension: Avène Xeracalm Cleansing Oil&Cream

avene xeracalm cleansing oil cream Idag blir det inga "Fancy"-bilder till inlägget då jag upptäckte att bilderna jag tog på dessa produkter blivit borttagna när kameran skulle repareras. Nuförtiden ser dom inte helt lika presentabla ut så det skulle vara som att fotografera en tallrik efter man har ätit. Idag ska vi prata om två produkter från Avène's Xeracalm serie som är skapad för småbarn, dom som har väldigt känslig hud eller för dom som har problem med eksem. Både XeraCalm Cleansing Oil och Cream finns hos Apoteket.

XeraCalm Cleansing Oil (229 kr):

Cleansing Oil trodde jag vid första anblick var en sminkborttagning (Jag tyckte att 400 ml var lite väl mycket för en remover) men jag listade snabbt ut att det var en rengöringsolja för kropp och ansikte som ska användas i duschen istället för t.ex. shower gel. Flaskan kommer med ett lock och en bred pump (Yay) som gör det väldigt enkelt att dosera i duschen även om man kanske har balsam-hala händer. Cleansing Oil är oparfymerad men har en väldigt stark doft av vad jag bäst kan beskriva som sjukhus (Sterilt, på något sätt). Jag gillar inte doften alls men å andra sidan så försvinner den väldigt snabbt när man kommer ut ur duschen så att man inte går runt och luktar sjukhus. Jag hade eksem när jag var yngre men har inte samma problem som vuxen, därför kan jag inte säga något om huruvida det lindrar när det är som värst. Jag har använt denna en dag när jag var ute i solen lite för länge och mitt solskydd inte räckte till och tyckte helt klart att det var en trevlig produkt som lugnade ner huden. Mitt betyg: 4/5

Xeracalm Lipid-Replenishing Cream (229 kr):

Lipid-Replenishing Cream är en mjukgörande kräm (Till torr/jättetorr hud), som ska hjälpa till med att stilla klåda och lugna huden. Produkten kommer i vad man kallar för "Steril förpackning", en tub där ett plasthål ploppar ut, produkten kommer ut och när man inte längre har tryck på tuben så stängs tuben igen och håller produkten hygienisk. Jag tycker att ideen är väldigt bra i teorin men i verkligheten fungerar den inte alls. För det första krävs det mycket tryck för att plastgrejen ska ploppa ut och "öppna" produkten, och när man har kladdiga fingrar efter att ha applicerat på t.e.x ett ben och vill ha mer kräm så är den hala plast-tuben omöjlig att hantera. När tuben nästan är tom är det nästan ÄNNU mer omöjligt att överhuvudtaget få ut någon produkt. Sitter man då dessutom med en baby eller ett litet barn som kanske inte vill sitta still i mer än två sekunder och febrilt försöker få ut mer produkt för att smörja barnet så är det ju bara ännu mer stressande. Här tycker jag att en bra pump på tuben hade varit ett bättre val. Krämen som sådan är väldigt fuktgivande, doftar inte av något överhuvudtaget och lugnade min solbrända hud och mina kliande vader. Jag hade gett krämen full pott om det inte var för den urusla förpackningen, för den är faktiskt bra på alla möjliga sätt om man är känslig. Mitt betyg: 2/5

Kommentera här: