Honi svarar: Att skönhetsblogga - Tid och planering

Så här hade både mitt sminkbord och min hjärna sett ut om jag inte planerade mitt bloggande!
 
Då och då är det någon som funderar på det här med skönhetsbloggande som frågar hur mycket tid jag lägger på att skönhetsblogga och hur jag planerar inlägg, test osv. Helt ärligt så vågar jag nästan inte tänka på hur mycket tid jag egentligen spenderar på att redigera, skriva, testa, planera och fota. Jag satsar på att lägga upp i genomsnitt 7 inlägg i veckan, något som jag personligen tycker rullar på rätt bra. Jag lägger oftast upp ett inlägg om dagen, men ibland blir det två inlägg en dag och noll en annan dag. 
 
Häromsistens har jag t.ex använt två timmar på foto, swatch och redigering av nya Mariah Carey lack, en timme på redigering och text till en produktrecension och ytterligare en timme på att researcha ett par ingredienser i en mascara som jag tänkte testa snart. Hur djupt man vill gå och hur mycket tid man vill spendera är ju väldigt individuellt, vissa vill bara skrapa på ämnet skönhet medan vissa vill dyka i med huvudet före och verkligen suga i sig information. Eftersom jag recenserar produkter så känner jag att det är viktigt för mig att jag har koll på nyheter och ingredienser, även om jag såklart aldrig kommer ha lika mycket insikt som ett proffs eller en forskare. 
 
Gällande hur jag planerar så har jag en stor anteckningsbok där jag skriver ner ideer till inlägg, och jag har även kompletterande listor med produkter som jag ej har visat i bloggen ännu och som ska recenseras och fotas. När jag (Som nu) har lite dåligt med inspiration (Vintertrötthet...) så väljer jag helt sonika bara en produkt från mina listor, testar den och skriver ett inlägg när jag känner att jag har testat den på alla möjliga sätt. 
 
Det finns många plus med att skönhetsblogga, men det finns också lika många minus som gör att vissa väljer bort ämnet. Det gäller helt enkelt bara att känna till sina egna begränsningar och anpassa det därefter! Vårat svenska skönhetsbloggarcommunity är något av det bästa jag har träffat på, jag vet inte hur många gånger jag har fått hjälp eller input av någon av mina bloggkollegor via Twitter eller mail. Det gör mig glad!
 
Jag hoppas att jag har svarat på dom flesta av dom frågor som brukar dyka upp, och om ni funderar över något annat gällande just skönhetsblogga så får ni mer än gärna maila eller kommentera! 

Kommentarer:

1 Linnea - Makeup for Dummies:

Då jag har en bloggpaus månaden ut så funderar jag en hel del kring detta just nu!
Kraven jag ställer på mig själv, hur jag vill blogga, hur mycket tid det får ta, hur jag bibehåller inspirationen, vad jag gillar med det och vad som måste förändras, vad läsarna kan tänkas vilja ha, hur jag får dem att kommentera mer, hur seriöst jag kan göra detta osv. osv.
Är inte riktigt "framme" än men hoppas att lösningen skall resultera i att bloggpeppen kommer till liv igen!

Svar: Det absolut viktigaste för mig är att bara blogga när jag har lust! Jag kan ibland sitta och skriva recensioner och tipsinlägg och tidsinställa dom eller bara låta dom ligga i arkivet, just för att slippa känna press när jag verkligen inte orkar, har en dålig dag eller är sjuk. Jag försöker alltid hålla mig i framkant när det gäller just det, men ibland går det ju bara åt fanders.
Anna

2 Linda:

Jag tycker det är väldigt intressant att se (läsa blir de ju) hur andra gör. Ibland finns det ju smarta saker man kan snappa upp för att förbättra sitt bloggande :)

Svar: Jag håller med, och om man just gått igång med att blogga kan det vara kul att se hur andra som bloggat längre gör så att man vet vad man kan förvänta sig. Men det beror ju också på hur mycket man själv har tid till!
Anna

3 Gelic' nail art:

Kul att läsa. Jag kör också på 7 inlägg per vecka även om vi inte bloggar om exakt samma sak och på samma sätt. Ibland blir det två per dag och ibland inget. Jag tänker inte på hur lång tid det tar att blogga, egentligen så tar det inte så lång tid för mig att skriva,fota och "testa", det som tar mest tid är nog den tiden jag lägger på andras bloggar, leta information etc, kommentera mm. Tur att jag tycker att det är kul mest hela tiden. :) Tidsinställda inlägg är ju verkligen toppen också, annars vet jag inte vad jag skulle göra! :)

Svar: Ja tidsinställda inlägg är perfekt, jag brukar förbereda till semester och jul/nyårshelger så att man kan koppla av och tänka på annat istället! Jag testar mycket hudvård, hårvård och annat varierande så det är mycket som ska bedömas, och det ligger alltid lite research i nya ingredienser som man aldrig har använt förut osv.
Anna

Kommentera här: