Att flyga med enbart handbagage..

Att resa är nog en av dom grejerna i livet som ger den största frihetskänslan för många tror jag, och jag är absolut en av dom som älskar att vara "on-the-go".
Under mina universitetsdagar brukade jag ofta spontanboka en weekendresa till länder där jag hade vänner (Yay för RyanAir som gör att man kan ToR resa för dryga 100lappen), och sedan bo på deras soffa och uppleva atmosfären och bara vara.  För att spara pengar brukade jag endast använda handbaggage, och då gäller det att prioritera. I detta inlägg tänkte jag ta upp lite regler om skönhetsprodukter och vätskor i handbagage som en liten guide till sommarens inplanerade eller spontana semesterresor! Har man aldrig rest förut kan det vara lite svårt att ta in alla regler och lagar, så jag hoppas detta kan underlätta.

I varje handbagage får man ha en 1-liters ziplockpåse med vätskor, krämer, gele och allt liknande som klassas som flytande. I ziplockpåsen får man trycka ner så mycket man bara vill, så länge produkterna är i förpackningar som är 100 ml(1 dl)/st eller mindre och så länge påsen kan stängas. Här har ni två exempel på en påse som är packad efter reglerna och en som inte är det.


Exempel på flytande skönhetsprodukter har ni här(Men det finns såklart flera):
Hudkräm
Nagellacksremover
Läppglans
Flytande Eyeliner
Parfym
Mascara
Hårmousse/spray/gele
Flytande Deo
Flytande Foundation
Schampo/Balsam
Duschkräm
Tandkräm

Kommentarer:

1 Ninni:

Läppglans har jag aldrig blivit haffad för trots att jag brukar ha ett gäng lösa sådana i handväskan. Jag reser flera gånger om året så de verkar inte bry sig om sådana. Däremot blev jag av med en oöppnad flaska solkräm ur min ryggsäck häromsistens, hade glömt att den låg där... trist.

2 Lotta:

Vilket bra inlägg! Jag har inte riktigt förstått reglerna, trodde det var 100 ml totalt i påsen.

Vi blev av med en burk engelsk marmelad härom året, glömde totalt bort den! Retligt.

3 Honi:

Ninni: Tror det är väldigt olika beroende på vilken flygplats man reser från. Arlanda f.ex är alltid otroligt slappa med reglerna. Solkräm har jag också blivit av med en gång :/



Lotta: Reglerna är så himla luddiga att jag tänkte att det kunde vara bra att förenkla det hela :) Vad trist, en väninna blev också av med marmelad för något år sedan.. Britterna är väldigt stränga med reglerna..

4 Aidas Make Up:

Jättebra inlägg! Detta kommer jag återkomma till, till nästa resa =) Super!

5 Sofie - EKOsmetika:

Vilket bra inlägg! :D

Det här lägger jag som favorit bland mina bokmärken. Kan ju vara bra att kika på inför nästa resa.

6 Honi:

Aidas & Sofie: Vad roligt att ni gillar det! Sånt här kan ju ibland vara lite svårt så jag är glad att ni kanske kan ta hjälp av det!

7 Frida:

Hej! Vet du vart man kan få tag på sådana påsar? Jag ska nämligen flyga imorgon, tror du det finns på flygplatsen (Kastrup)? Om man inte har en ziplockpåse, finns det något annat man kan ha istället? Väldigt bra inlägg =)

8 Honi:

Hej Frida, normalt brukar det finnas på flygplatsen (Ibland kostar dom dock 5-10 kr men det är ju inte hela världen). Annars brukar dom gå att köpa i större matvarubutiker bland dom andra plastpåsarna. Det finns genomskinliga necessärer i samma "format" som också är godkända för flyg men dom brukar vara lite knepiga att hitta. Jag är dock nästan säker på att dom har på flygplatsen! Trevlig resa!

9 Dea:

Hur mycket parfym hade du i påsen?

10 Honi:

Dea: Två test-tuber på 2 ml respektive 1,2 ml. :-)

11 ella:

Hej! Så det betyder att jag kan ha tio flaskor som rymmer 100 ml, och då borde jag ju kunna ha en parfym på 50 ml med också?

Kommentera här: