Tips: Rengör dina borstar!

Många tänker säkert inte på alla dom bakterier som gror i dina sminkborstar, då du använder dom överförs hud och annat gunk till borstarna (Urk!). Det är VIKTIGT att komma ihåg att rengöra sina borstar, jag tänkte tipsa om två sätt och vilka produkter man kan använda!

Snabbrengöring:
Snabbrengöring av borstar går ut på att desinfektera borstarna och få bort det mesta av dom produkter som sitter fast i borsten. Denna slags rengöringsprodukt finns oftast i sprayform, man sprayar på borsten och sedan torkar man av borsten på f.ex toalettpapper eller en kleenex tills det inte kommer mer färg från produkterna i borsten på pappret.

+ Tar inte lång tid.
+ Man behöver inte vänta så länge på att borstarna är torra igen.

- Många snabbrengöringar innehåller höga mängder alkohol och kan torka ut borstarna lite.
- Skall kompletteras med normal rengöring 1 gång i veckan.

På bilden nedan har vi 4 olika snabbrengöringar:
1. Kicks Spray Cleaner, 59 kr.
2. Bare Minerals Brush Spray Cleanser, 190 kr.
3. E.L.F Daily Brush Cleaner, 36 kr.
4. Makeupstore Brush Cleaner large, 135 kr.
Djuprengöring:
Ungefär en gång i veckan brukar det vara normalt att djuprengöra sina penslar, detta för att komma helt ner i djupet och få borsten genomtvättad. Personligen brukar jag hälla lite rengöring i min hand och sedan ta lite vatten på borsten jag ska tvätta, sen doppar jag borsten i rengöringen och gnuggar borsthåren lite försiktigt på en annan del av handen där jag inte har rengöring. Då skapas lite skum och borsten blir rengjord på djupet. Har man borstar av syntetiskt hår kan dessa tvättas i diskmedel då det löser upp alla produkter, bakterier och liknande. När borstarna är rengjorda ska man forma håren som man vill ha dom då dom stannar i det tillståndet när borsten är torr. När borstarna torkar ska dom gärna stå lite sluttande med borsthuvudet neråt, annars kan vatten ta sig upp i själva skaftet och lösa upp limmet så borsten och skaftet lossnar från varandra. Man kan med fördel använda vanligt schampo till sina borstar med naturhår, men det finns en del specialrengöringar som jag listar lite längre ner.

+ Rengör på djupet och får bort alla bakterier.
+ Mer skonsamt än snabbrengöring.

- Lång väntetid.
- Jobbigt att förvara borstarna upp och ner när dom torkar.

På bilden nedan har vi 4 olika djuprengöringar (Macrengöringen är lite av en hybrid dock):
1. Mac Brush Cleanser, 115 kr.
2. Linda Mehren Brush Cleansing Soap, 125 kr.
3. E.L.F Brush Shampoo, 36 kr.
4. ID Bare Minerals Brush Conditioning Shampoo, 220 kr.

Kommentarer:

1 Josephine:

Bra tips! Min favorit är Kicks-sprayen, speciellt om man har använt färgglada skuggor och ska göra en matt sminkning dagen efter! :)

2 FruVesa:

Är lite sugen på att testa linda mehrenstvålen.. har hört mycket bra om den.. annars kör jag med mac cleansern och schampoo

3 Honi:

Josephine: Jag gillar den också men tycker den är lite väl hårhänt när det kommer till mina borstar med naturhår. TIll syntetborstarna är den awesome!



Fru Vesa: Har också hört mycket gott om den så jag är väldigt nyfiken :)

Kommentera här: