Clinique Superdefense SPF25

Jag fick denna lilla burk med när jag var inne på Matas (Danska versionen av kicks) förra året med mina presentkort från min födelsedag och har nu hunnit göra slut på den så det är hög tid för en recension! Tänk dock på att vi alla reagerar olika när det kommer till hudvård och sånt som hudkräm är väldigt individuellt.

Clinique Superdefense är en dagkräm som ska skydda huden mot ålderstecken. Krämen finns i olika utföranden inriktad på olika sorters hudtyper, den jag fick var för Torr till väldigt torr hud. Den har även en solskyddsfaktor (SPF) på 25, något som jag för det mesta ser som ett plus. Orsaken till att jag säger "för det mesta" är för att just denna kräm gör att min hud kliar, och dom två tjejer som jag varit inne och pratat med har bägge två oberoende av varandra föreslagit att det nog är SPF'en som är för mycket och att det är det som irriterar min hud. Om det är det eller om det bara är jag och denna kräm som inte passar ihop vet jag inte, men "symptomen" påminner mig om dom dagar på sommaren när jag har riktigt hög solskyddsfaktor och får stå ut med kliande hud under dagen just för att jag hellre kliar än bränner mig.

Utöver det så sjunker den in i huden riktigt fort och har en rätt behaglig doft, den fungerar bara inte för mig. Min väninna provade den när hon var här en kväll och hon upplevde inte att det kliade, men hon tyckte doften var väldigt skarp. Däremot vet jag att Clinique har många bra produkter, det gäller bara att prova sig fram även om det med största sannolikhet kommer vara några produkter som inte fungerar för dig.

Pris: 475kr/50ml
Finns hos: Kicks.se (Direktlänk här) och där Clinique säljs
Mängd: 50ml
Mitt betyg: 1/5, tyvärr fungerar den inte för min hud.

Kommentarer:

1 BEAUTY SECRETS:

Den där funkar inte för min hud heller!

Cliniques ögonkräm funkar inte heller, den ger mig allergisk reaktion som är otroligt konstigt, har inte känslig hy.

Deras smink däremot passar mig otroligt bra:D

2 Carina:

Testar den just nu, så vi får se hur det fungerar för mig, än så länge är den bra :)



Det är just det där att vissa produkter passar vissa människor, medan andra inte alls gillar dem. Jag dissade en mascara för ett tag sedan, men en jag känner älskar den och den smular inte på henne... Det bästa vore ifall alla fick ta hem ett prov på några produkter som kan tänkas passa, så kan de testa sig fram hemma tills de hittar rätt. Synd att inte alla skönhetsmärken delar ut prover.

3 carin ♥:

SV: Okej, tack! :D

4 kerstin:

Synd att denna inte funkar för dig! Hos mig är den en återkommande favorit.

5 Honi:

Beauty Secrets: Jag tycker bara det är så underligt, min hud brukar inte reagera när det kommer till krämer och liknande så att uppleva sådant fruktansvärt kliande var både överraskande och trist. Får se till att hålla mig till det jag vet funkar medans jag testar ut andra krämer.



Carina: Ja det är därför jag är lite tveksam över att lägga upp en recension över sånt som är så individuellt, men jag tycker att man ska ta upp både dom bra och dom dåliga produkterna. Jag fick hem ett prov på en annan kräm utan SPF och den passar mig mycket bättre, dom är väldigt trevliga här på Matas och försöker alltid hjälpa en (Även om det gäller att dela ut prover som många skönhetsaffärer brukar vara rätt snåla med).



Kerstin: Ja det tycker jag också, för jag tyckte den sjönk in i huden så fort och utöver kliandet så tyckte jag den hade bra egenskaper. Men som jag skrev ovan har jag en annan Cliniquekräm som jag testar nu som verkar mycket mycket bättre!

6 Regina:

Cliniques superdefense spf 25

...Nu är jag lite sen att lämna ett inlägg här, men började kolla angående den här krämen på nätet och hittade hit :)



Jag började använda Clinique superdefense , inte speciellt nära ögonen utan där man normalt tar på hudkräm, och nästan direkt började det svida i ögonen. Doften var, precis som du skriver, också påfallande skarp. Jag använder ibland spf 50 på sommaren och visst, inte så angenämt, men inte i närheten av detta obehag!

Jag slutade använda krämen och gav den sen till min mamma.

Nu har hon fått jätteuppsvällda ögon och liksom sår på kinden, alltså huden under ögonen, av krämen!! Jätteläskigt! Undrar över om det här är riktigt ok, även om det är solskyddsfaktorn så verkar det mycket konstigt. Varken jag eller min mamma är särskilt känsliga för vare sig parfym eller kemikalier (i hudvård) i vanliga fall... Kan det vara så att ngt gått fel i produktionsledet och att en viss batch av produkten är felblandad..?



Vore fantastiskt om någon skönhetsblogg granskade det här och vågade kritisera industrin ibland istället för att låta sig "köpas" och bara skriva positivt om produkter! Kanske något för Honi..?



Vänliga hälsningar,

Reggie

7 Honi:

Regina: Hej Regina, det låter inte alls roligt må jag säga. Jag känner igen uppsvälldheten runt ögonen från när jag använde denna, och rekommenderar absolut att gå in till butiken och lämna tillbaks produkten. Ring gärna till en läkare också, för i vissa fall kan det behövas kortison eller en steroidkräm för att lindra reaktionerna. Om något hänt i produktionsledet så är det ju stor skandal, men jag tvivlar på det (jag har läst på om just hudreaktioner och Clinique och det händer tydligen rätt ofta). Jag gav Clinique en chans mer och provade en annan kräm med lindrigare resultat men samma kliande och håller mig nu långt från deras produkter. Jag rekommenderar däremot Origins hudvårdsprodukter om man vill ha något som fungerar.



Att kritisera industrin gör jag jämt, för det är många ting som inte står rätt till. I slutändan bloggar jag ju för att gynna konsumenten och inte företagen och då kommer det ju bara slå tillbaks på mig om jag skriver något som är osant, men jag ska hålla det i tankarna för det behövs fler kritiska ögon!

Kommentera här: