Mac – Pro Longwear Nourishing Waterproof Foundation (NC15)

Mac släppte en ny Pro Longwear-foundation för inte jättelänge sedan så idag ska vi kika på om den håller måttet och hur “longwear” den egentligen är! Pro Longwear Nourishing Waterproof Foundation (Långt namn, jösses..) kostar 320 kr/25 ml och beskrivs såhär:

En hållbar, vattenfast formel som kan användas som foundation eller concealer, och håller i hela 24 timmar. Varken regn eller tårar stör den här oljefria, vattenfasta produkten som faktiskt stöter bort fukt från huden. Den blandas sömlöst in i huden och ger medel till full täckning och en naturlig satinfinish.

Denna foundation kommer i en mjuk plast-tub som gör det enkelt att klämma ut önskad mängd foundation. Att produkten inte kommer i glasflaska gör ju också att den väger mindre (Bra till resor) och att man inte riskerar att slå den i tusen bitar på badrumsgolvet. Nyansutbudet känns lite annorlunda trots att namnen är samma som hos övriga foundations. Jag som normalt är en NW10 (Den finns inte i alla serier) kan utan problem använda en mer gultonad NC15 utan att se varken för mörk eller för gul ut. Det kan därför vara en bra idé att få denna foundation utprovad innan man köper den alltså.

Formulan känns lätt och krämig med medium till hög täckning. Jag gillar att använda antingen en stipplingborste eller en platt fuktad borste (Typ Sigma F80) för att få till ett airbrushat resultat. Jag tycker att det kan vara lätt att överdosera denna foundation så jag börjar med ett tunnt lager och bygger därefter på då det kan se väldigt kakigt ut om man lyckas ta för mycket. Denna foundation håller verkligen hela dagen på min torra hud utan att den suger sig fast i torrfnas, både med och utan puder. Satin-finishen är väldigt smickrande på min hud, jag gillar glow men ibland vill man ha ett bra mellanting och då är denna perfekt. I överlag en väldigt behaglig foundation trots den långa hållbarheten, jag är imponerad.

 

Kommentarer:

1 Lotta:

Hej! Allt väl? Var så länge sen du skrev nånting!
Kram på dig!

Svar: Jag bloggar på som vanligt på Honibeauty.com! :)
Anna

Kommentera här: