Att rädda ett tjockt och svårlackat nagellack (Mavala Thinner)

mavala thinnerDom flesta av oss har säkert upplevt att ett gammalt nagellack har blivit så tjockt att det är svårt att lacka med, eller att ett nytt nagellack har varit tjockt från starten. Orsaken till att ett lack blir tjockt är att när man öppnar och stänger nagellacksflaskan så avdunstar en del av ingredienserna och för att lacket ska få tillbaka sin ursprungliga formula så måste dessa ämnen tillsättas igen. En nagellacksthinner är en produkt som innehåller just dessa ämnen men jag har sett både i tidningar och på nätet att många föreslår att man bara ska tillsätta ett par droppar nagellacksborttagning, GÖR INTE DET. Nagellacksborttagning är till för att lösa upp lacket och även om man upplever att lacket blir bra för stunden så orsakar remover mer skada än nytta i längden. Eftersom jag har många lack så öppnar och stänger jag inte mina särskilt ofta och dom står mörkt och svalt i min byrå. Dom få gånger jag råkar på ett lack som blivit för tjockt eller som varit tjockt från starten så har jag använt Mavala's Thinner för att återställa lacket. Jag passade på att klicka hem mitt från Feelunique för dryga 70 kronor men jag går ut från att produkten finns i handeln i Sverige, OPI har också en variant som jag har kikat på men inte klickat hem(Men det tror jag att jag gör när denna tar slut). Mitt enda minus med Mavala's variant är att man får små 10 ml i en flaska som kostar 70 kronor (7 kr/ml) och med OPI's variant betalar man bara lite mer än 2 kr/ml. Det är något av en prisskillnad alltså som tåls att tänkas på. I övrigt är thinner en "must-have" produkt för mig som skönhetsnörd men jag upplever att skillnaden på dom olika thinners som finns ute i handeln är minimal.

Såhär gör du:

  1. Droppa i en eller två droppar i ditt nagellack.
  2. Rulla flaskan mellan handflatorna för att mixa in thinnern i ditt nagellack.
  3. Testa att lacka på en swatchbricka eller en nagel för att se hur formulan känns, är den fortfarande tjock så kan du behöva mer.
  4. OBS: Tillsätt hellre för lite än för mycket, ett för tunnt lack kan vara svårt att rädda.

Kommentera här: