Recension: Maybelline"MatteMaker"Puder

maybelline matte maker puderMaybelline släppte nyligen ett mattiferande puder vid namn Matte Maker, ett puder som kommer i fyra nyanser och som kostar 99 kr. För mig är mattifierande puder ett måste, inte bara för att fixera min foundation men också för touch-ups under dagen om min näsa eller panna blir glansig. Jag har testat dom två mittersta nyanserna: 20 Nude Beige & 30 Natural Beige. Till vintern tror jag dock att den ljusaste 10 Classic Ivory skulle passa mig bättre men just nu är nummer 20 faktiskt perfekt. MatteMaker påminner väldigt mycket om Dream Matte Powder som har utgått ur Maybelline's sortiment, men med sämre förpackning. Jag upplever formulan som väldigt silkig och med lätt till medium täckning, jag borstar dock bara på ett tunnt lager ovanpå foundation för att fixera min foundation så jag använder sällan särskilt mycket puder. Min hud är torr/normal (Mer normal om sommaren) så jag har inte särskilt oljig hud som kanske kräver lite mer. Om jag inte minns helt fel så var min älskade vän Aida (Vars blogg verkar ligga nere) inte jätteförtjust i detta puder. Hon har lite mer oljig hud än vad jag har och har därför andra krav, hon tyckte visst att man behövde kaka på allt för mycket produkt för att överhuvudtaget få en effekt och när man väl hade lagt på så mycket produkt så såg man bara konstig ut. Till torr/normal hud som vill matta ned huden lite lätt så tycker jag dock att detta är en väldigt trevlig produkt till ett bra pris. Förpackningen är inte den bästa, redan innan jag hade öppnat en av dessa så hade puder + metall-pan lossnat från botten (Aka, den hade depottat sig själv!). Plastförpackningen med skruvlock känns varken lyxig eller hållbar, men gör jobbet. Eftersom det inte medföljer varken puff eller spegel så är detta dock inte ett sådant puder som jag slänger ner i väskan. Jag föredrar L'Oreals BB puder som har bättre förpackning, spegel och en pudersvamp i separat fack under pudret. BB från L'Oreal mattar dock inte ner lika mycket utan är ännu mer silkigt och lätt.
  • Pris: 99 kronor
  • Mängd: 16 gram
  • Finns hos: Kicks, Åhlens
  • Mitt betyg: 3/5

maybelline matte maker puder2Längst upp: 30 Natural Beige. Längst ner: 20 Nude Beige

maybelline matte maker puder3Nude Beige 20 applicerat på vänstra sidan av ansiktet på bar hud. Man kan bäst se den nedmattande effekten i pannan. PS. Mitt hår är crazy as usual!

Kommentera här: