Recension: Essie"Quick-E"

essie quick e fast drying dropsNär jag målar naglarna MÅSTE jag ha någon slags snabbtorkande produkt, annars lyckas jag alltid förstöra min manikyr på två röda. Idag ska vi kika på Essie's snabbtorkande droppar "Quick-E" som ska droppas på den färdiga manikyren och göra så att lacket torkar snabbare. Om jag gör t.ex. lite mer komplicerade nail art lackningar där man kanske har fler lager lack än normalt så är det ett måste för mig att applicera denna slags droppar då jag upplever att ett topplack ofta kan dra med sig lacket om det inte är 100% torrt. Flaskan är lika stor som Essie's vanliga nagellack men kommer med en "dropper" istället för en borste. Jag har testat en del snabbtorkande droppar som har borste och tycker helt klart att en dropper är att föredra då man får mer kontroll. essie quick e fast drying drops2

Hur gör man?

Vid normala manikyrer så lägger jag mitt lack och mitt topplack som vanligt för att sedan droppa en droppe på varje nagel. Jag brukar lägga en bit toapapper eller liknande på ett bord och sedan håller jag handen ovanför så att eventuellt överflöd av droppar inte åker ner på fingrarna utan ner på pappret. Efter ett par minuter är naglarna yttorra! Om jag gör nail arts så applicerar jag dropparna direkt på lacket (Inget topplack alltså) för att applicera topplack på min manikyr lite senare när produkten torkat. Man kan så klart välja att låta nail arten torka för att sedan applicera topplack och droppar men jag väljer hellre att vänta lite.

Vad tycker jag?

Till nail art manikyrer är sådana här produkter svåra att vara utan när man har testat dom en gång. Till vanliga manikyrer kan ett vanligt snabbtorkande lack vara nog men ofta kör jag Quick-E ovanpå för att det ska gå ännu snabbare. Jag upplever definitivt en skillnad men man ska såklart veta att detta inte är en produkt som gör att naglarna härdar igenom på en sekund, men det är definitivt en produkt som påskyndar processen. Jag går ut från att dropparna gör att dom ingredienser i nagellacken som gör att lacket kan hålla sig flytande avdunstar snabbare men jag är ingen kemist. Naglarna blir yttorra på ungefär 1-2 minuter och då kan katthår, damm och annat smuts inte sätta sig i det våta lacket. Om man är en person som har superjättebråttom varje gång man målar naglarna(Eller är en sådan person som målar naglarna innan man ska sova) kan denna vara guld värd men i övrigt så sparar den inte så mycket mer tid än snabbtorkande topplack som t.ex. Seche Vite. Detta är inte en produkt som ersätter topplack.
  • Mängd: 13,5 ml.
  • Pris: Ca. 145 kr
  • Finns hos: Kicks, Åhlens, Lyko etc.
  • Mitt betyg: 3/5

Kommentarer:

1 Viola, Killer Colours:

Haha alltså, jag har väntat på att få fråga någon som gillar dessa hur i hela friden de får dem att fungera! Alltså, produkten är i stora drag en silikonsörja. Kanske att lacket torkar snabbare, men hur gör du när du sitter med halkigt silikonkladd över fingrarna efter de där minuterna? Det torkar ju inte in, och när överlacket ska på måste väl kladdet bort? Och fortfarande är det för tidigt för tvål+nagelborste på manikyren. So many questions!

Svar: Haha ja det har varit lite trial and error med denna produkt. Fast på en vanlig manikyr lägger jag det ju ovanpå topplacket för att allt ska torka snabbare. På mig försvinner det från naglarna rätt snabbt, nästan som att det avdunstar. Dom första minuterna är det halkigt och flottigt men efter typ 5 minuter är det minimalt med kladd och efter ungefär en kvart kan jag tvätta händerna utan problem. Till vanliga manikyrer tycker jag det kan vara lite överkurs men till nail-arts där man inte vill dra med sig det underliggande nagellacket så är såna här droppar geniala.
Honi

Kommentera här: