När"Kemi"blir ett skällsord

Det är något som har suttit i mitt bakhuvud och gnällt i flera månader nu; Ordet "Kemi", och hur det då och då blir felanvänt inom skönhetsvärlden. Ska vi inte starta med grunderna, vad sjutton är kemi? Kemi är "läran om interaktionerna mellan kemiska substanser" enligt allas vårat kära Wikipedia (I know, bästa källan...), alltså läran om hur man kan sätta ihop produkter eller läran om hur atomer kan kombineras och bilda molekyler. Jag är språknörd så just kemi har aldrig varit min kopp te, men jag försöker alltid lära mig så mycket jag kan om sammansättningarna av skönhetsprodukter för att kunna skriva så bra recensioner som möjligt. Ta detta kemiska ämne som exempel:
Ämnet kan orsaka våldsamma svettningar och kräkningar. Om ämnet är i gasform så kan det orsaka brännskador och om du råkar inhalera ämnet så kan du dö. Ämnet finns i tumörer och kan även förstöra metaller om dom blir utsatta för ämnet över långa perioder.
Det låter ju inte så himla bra, eller hur? Så vad är  det för ämne? Dihydrogen Monoxide, eller som vi kallar det till vardags: Vatten. Vad min poäng är med detta är att allt i våran vardag är på något sätt kemi, oavsett om det är vattnet du dricker eller luften du andas. Även ämnen som förekommer i naturen är på något sätt ihopsatta med hjälp av kemi. Det finns kemiska sammansättningar som är syntetiska, och det finns kemiska sammansättningar i flugsvamp. Det är överallt, och kemi är kemi oavsett om det är en hudkräm eller en jordgubbe, bara på olika sätt. Jag har sett en del webshoppar reklamera med "Köp produkter utan kemi" och jag har dessutom läst artiklar där man testar "Bästa krämerna utan kemi". Kemi är inte något som kan väljas bort utan snarare något som är kopiöst viktigt när det kommer till skönhetsprodukter, utan skönhetskemisterna hade vi inte haft produkter som är sammansatta på ett säkert sätt. Just nu verkar detta fenomen med att kemi-hetsa vara mer utbrett i Danmark än det är i Sverige, och jag hoppas att det förblir så (Och att Danskarna lugnar sig lite). Självklart förstår jag att man av personliga skäl väljer till (eller från) vissa ingredienser, oavsett om det är allergi eller personliga åsikter som spelar in. Jag tycker att vi alla har rätt att göra våra egna val. Något jag inte gillar är när man spelar på okunskap eller en illvilja som ska göra konsumenten rädd för "produkter med kemi", som om det vore något farligt. Ni får gärna hojta till med vad ni tycker, just sånt här tycker jag är väldigt intressant.

Kommentarer:

1 Kajalpennan:

Bock och bug. Mycket bra skrivet

2 T-rebz:

JAAAAAAAAAAAAAA!
Kunde ej sagt det bättre själv!

3 Culture of Makeup:

Fantastiskt bra skrivet. Jag blir alltid lika irriterad när producenter och media spelar på människors osäkerhet och rädsla för att sälja sina produkter/tidningar.

Som t.ex. när man skriver "utan parabener" på sina produkter utan att på något sätt redovisa vad som har ersatt parabenerna och hur effektiv/säker dessa ingredienser är. Jag är alltid mer intresserad av vad krämen innehåller än vad den INTE innehåller. Om jag vill välja bort parabener kan jag själv titta i ingredienslistan och se om det finns med eller inte.
Plus att jag själv är språknörd och gillar att grotta ner mig i vad ord EGENTLIGEN betyder :-)

4 Linnea:

Helt rätt! Men jag är ju själv skyldig till att ha gått på en del säljknep tyvärr... :)

Kommentera här: