Backstage med Mac på Copenhagen Fashion Week S/S16 (Del 1)

fashion week copenhagen thursday malene birger ivan grundahl spring summer 2016 Mac bjöd in mig och Purity-Sanna till Köpenhamns modevecka (Vår/sommar 2016) för att komma backstage och känna stämningen, träffa makeupartister och lära oss mer om dom olika sminkningarna. Jag har tagit närmare 1000 bilder från Torsdagens shows och har valt ut ett gäng från varje show! Det var verkligen en spännande upplevelse och trots att vi tog taxi från show till show och först gick och la oss närmare midnatt så gick dagen snabbt som bara den. Jag har delat upp min dag i två inlägg för att inte bombardera er helt så idag blir det Malene Birger och Ivan Grundahl. Det var helt fantastiskt att kunna sitta och bara vara en fluga på väggen och se vad som egentligen händer backstage på såna här visningar, vad ett "Gångprov" egentligen är och hur sjukt många MUA's, hårstylister och dom som hanterar kläder som det egentligen behövs för att överhuvudtaget få ihop en visning (För att inte tala om ljud/ljus-ansvariga). Jag och Sanna tittade inte så mycket på kläder då vi är smink-fantaster så vårat fokus låg mest på just smink och hår.

Malene Birger S/S16 (Key Artist: Live Apelland):

Malene Birger's visning bjöd på en väldigt naturlig bas med en ny foundation (Som inte finns ute i butik ännu) som heter Studio Waterweight foundation. Först applicerades en fuktkräm med lite lyster, foundation och sedan minimalt med löspuder i mitten av ansiktet. Något som var lite roligt (Och udda) var att läppstiftet Siss blev använt både på kinder och runt ögonen. Siss är en mjuk ljusbrun nyans som inte passar som läppstift på särskilt många, jag hade inte ens tänkt tanken att använda den på kinderna som en lätt contour/bronze med lite glow men det var faktiskt överraskande smickrande på alla modeller trots att dom hade olika hudton. Både läppar och bryn var väldigt mjuka med mer fokus på fransarna som fick en crazy "70-tals-Twiggy-look". För att få till fransarna så applicerades man mascara och puder på fransarna i omgång för att få till den lite klumpiga looken. Snygg kontrast till det i övrigt väldigt neutrala och naturliga! Vi fick känna lite på den kommande foundationen och tre borstar som kommer ut med kollektionen "Haute Dogs" som jag fnissade lite över på Instagram. Foundationen klickar jag hem så snart den kommer ut, den har lätt/medium täckning och en underbar naturlig lyster som beroende på borste kan jobbas upp till mer eller mindre intensiv. [caption id="attachment_2137313302" align="aligncenter" width="750"]malenebirger spring summer 2016 mac makeup2 Maffiga fransar med Haute & Naughty lash och puder applicerat i lager[/caption] [caption id="attachment_2137313301" align="aligncenter" width="750"]malenebirger spring summer 2016 mac makeup Till vänster ser vi Key Artist Live Apelland[/caption]

Ivan Grundahl S/S16 (Key Artist: Gry Kjærgaard):

Sminkningen till Ivan Grundahl's show var min klara favorit. Inspirationen var en slags modern Marie Antoinette, men med en twist. Basen var ljus och pudrig med en grafisk vit sminkning runt ögonen som skapades med hjälp av kritvita "Pure White" Pigment, Acrylic Paint och Chromagraphic Pencil. För att få till små borstdrag och en lite mer imperfekt look så användes en liten fan-brush istället för mer traditionella ögonborstar. Håret var helgalet och tuperat, inte särskilt lättburet men det gav helt klart ett statement under showen. Nu ska jag försöka göra en vardagsversion av denna sminkning med kritvit vingad eyeliner, pudrig porslinshy och fluffigt hår, jag lovar att återkomma med en look i ett inlägg men först måste jag leta reda på en vit eyeliner! [caption id="attachment_2137313304" align="aligncenter" width="750"]mac fashion week ivan grundahl spring summer 2016 smink makeup2 Uppe till vänster hittar vi Mac's pro MUA's med Key Artist Gry Kjærgaard (Med Glasögon)[/caption] [caption id="attachment_2137313303" align="aligncenter" width="750"]mac fashion week ivan grundahl spring summer 2016 smink makeup Ögonlook skapad med Pure White Chromagraphic Pencil, Pure White Pigment och Pure White Acrylic Paint[/caption]

Kommentarer:

1 Emma P:

Vilken rolig möjlighet! Ser ut att ha varit väldigt spännande.

Svar: Det var det verkligen, mina ögon måste ha varit stora som tefat!
Honi

2 Backstage med Mac på Copenhagen Fashion Week S/S16 (Del 2):

[…] för del två av mitt äventyr till Köpenhamns modevecka, en fantastisk upplevelse. Kika gärna in Del 1 i detta inlägg där jag kikar på Malene Birger och Ivan Grundahls visningar! I dagens inlägg kollar jag och […]

Kommentera här: