Pressetik och bloggar

Något jag konstant överväger i min roll som bloggare är pressetiken. Nu är jag väl inte vad man kallar för en traditionell journalist men jag tycker att riktlinjerna är viktiga och att många av dom ska följas även av bloggare. Flera exempel ur pressens yrkesregler är inte helt aktuella som skönhetsbloggare (T.ex att visa hänsyn vid olyckor) men andra punkter såsom att man inte kan lova hur/när/om en speciell produkt omnämns tycker jag är viktiga. 
 
För mig är det viktigt att vara trovärdig och det hoppas jag verkligen att ni som läser kan känna av. Min viktigaste roll som bloggare är för det första att ha det roligt, men också att ge er opåverkad information och trovärdiga recensioner. Skönhet är till 100% mitt största intresse, men också något som tar ofattligt mycket tid. Jag har under många tillfällen spenderat timmar på att göra research på ingredienser i mascara eller lusläst INCI på två olika produkter för att se vad som skiljer dom åt. 
 
Det gör mig uppriktigt sagt ledsen att se omärkta sponsrade inlägg (Oftast väldigt uppenbara sådana), reklam som är invävd i ett inlägg för att det inte ska se misstänksamt ut och andra ohederliga sätt att försöka lura människor som ofta är både unga och oerfarna. Mina älskade bloggkollegor delar ofta med sig av exempel på klandervärda exempel via Twitter och Facebook och jag skakar alltid på huvudet när jag tänker på att det säkert finns någon som går med på dessa förslag. Tro på er själva, känn till erat värde och håll huvudet högt. 
 
Nedan har ni ett riktigt (Censurerat) exempel på vad jag anser är ett klandervärt förslag:
"Det är en ny produkt som snabbt blivit populär och det funkar verkligen..."

"...Vi erbjuder dig är att skicka ett exemplar av produkten gratis... om du bloggar om den.

Skicka din adress så får du produkten inom några dagar :)"
 
En del av er undrar säkert hur jag ser på detta med produktutskick (Eller pressutskick som det så fint kallas) och det är väldigt enkelt. Jag är glad för att jag har möjligheten att testa fler produkter än jag annars hade kunnat. Många produkter säljs dessutom endast i Sverige och jag har därför inte möjlighet att få tag i dom här i Danmark. Det är inte presenter eller gåvor, det är arbetsmaterial som jag studerar, fotar, swatchar, testar och sliter ur hår för. Just nu har jag t.ex bilder på en produkt i ett arkivinlägg som har legat där sedan November för att jag känner att den ska testas ordentligt innan jag vill skriva om den.
 
Jag har en bra relation med alla dessa företag och är glad för att min blogg är intressant, men mitt bloggande går inte ut på att göra företagen glada utan att erbjuda bra och koncis information. 
 
Det blev långt men jag tycker att det är viktigt, känn erat värde killar och tjejer.

Kommentarer:

1 KassandraPalma:

sv: jag har aldrig testat en smoothie med citron i, är det gott?

Svar: Det tycker jag, väldigt sommarfräscht. Dock passar det bäst med ett gäng röda bär som gör att det blir lite sötare :-)
Anna

2 Anki:

Du gör ett bra jobb.

Svar: Tack raring <3
Anna

3 Nageldraken:

Det är viktigt att skriva om pressetik, bra att du tar upp det. För min del är det inte så svårt eftersom det inte är så viktigt för mig att få jättemånga följare och då är det lätt att säga nej till tveksamma förslag (jag får inte så många heller för den delen). Jag tycker du har en bra och trovärdig blogg.

4 Lisa Radojewska:

sv, hihi ja visstt är han supersöt! :D
Kram och ha en fin söndag!

5 Maria:

Jag tycker att det är bra att fler och fler bloggar tar upp detta. Precis som du så ser jag på pressutskick som arbetsmaterial och även om jag inte får många pressutskick så väljer jag att endast skriva om produkter som intresserar mig och då skriver jag mina egna åsikter och ingen annans. Har pga haft företag som mailat och blivit sura samt tagit bort mig från sina maillistor och vägrar ge mig information om deras produkter (vilket jag iofs lätt kan få tag på på internet). Mitt namn säger vad jag är, en konsument, och jag vill upplysa mina läsare och medkonsumenter om vad jag tycker är bra och vad jag tycker är skit.

6 Ann-Sofie/Colour it:

Väldigt bra och informativt inlägg! Bra skrivet. :-)

7 Nina:

Jag tycker du är duktig på att följa de regler som finns och jag tycker också att du är väldigt tydlig i vad du fått skickat till dig och vad som är köpt själv.

För mig som pluggar Onlinemarknadsföring så öppnades en helt ny värld när jag läste Marknadsförings Juridik. Helt plötsligt ser jag lagligt tvivelaktiga inlägg och tävlingar överallt på både bloggars och företags sidor.

Vissa bloggare är dåligt pålästa och min tes är då att det blir lättare så att man inte ifrågasätter erbjudande om sponsrade inlägg osv.



8 Felicia:

Kan hålla med om att det ibland kan vara viktigt, men det bero verkligen på

SV: vi hade det riktigt mysigt

9 Mima:

Jättebra skriver Anna! :) Och jag tycker att du alltid gett ett trovärdigt intryck! You go girl! :)

10 Bella /Beauty by Bella:

Jättebra att du tar upp detta! Jag tycker det bör tas upp med jämna mellanrum så att både erfarna och nya bloggare vet vad som gäller och att man ställer frågorna till sig själv.

Kommentera här: