Essie Encrusted Treasures 2014

 
Under veckan som gått har Essie släppt en ny kollektion vid namn Encrusted Treasures, en kollektion med ett gäng udda glitterlack(och två Texture-lack)! Kollektionen har dragit inspiration från pärlbeströdda och glittriga looks från catwalks runtom i världen. Enligt Essie så är detta ett sätt att ta nagelkonst till en ny och mer sofistikerad nivå. Det låter spännande, håller det måttet? Låt oss kika på lite swatches och flaskbilder!
 
Utav dom sex lacken i kollektionen så gillar jag fem, det jag ogillar är svarta Belugaria som ni kan läsa lite mer om nedan. Lacken kostar ca 129 kr/stk och kan köpas hos t.ex. Kicks, Åhlens, H&M, Lindex etc.
 
Blå Lots of Lux är defintivt stjärnskottet i kollektionen, en len och täckande blå som skiftar över i en lila nyans. Lättlackat som sjutton och täcker på två lager. Lacket har en nästintill matt finish som känns en aning grov i finishen ungefär likt ett mer finkornigt Liquid Sand lack.
 
Svarta Belugaria ställer jag mig frågande till, lacket har inte någon bra egenskap överhuvudtaget och håller inte samma höga kvalitet som jag normalt upplever att Essie har. Lacket har klumpiga sandbitar i samt hexagonala glitter som ger en svårlackad formula. Lacket påminner om något slags mellanting mellan ett Liquid Sand lack och ett glitterlack utan att riktigt vara någon av delarna. Torkar långsamt, svårapplicerat och osmickrande. Högblankt topplack hjälper INTE.

Resterande lack är bra och lättlackade allihop och jag har definitivt inte något att anmärka på vare sig torktid eller applikation. Hors d'Oeuvres och Ignite the Night är mer basic medan Peak of Chic samt On a Silver Platter är mer iögonfallande och spännande. Fattar ni tycke för något av lacken?
 
 
Belugaria, Peak of Chic, On a Silver Platter, Lots of Lux, Ignite the Night och Hors d'Ouvres
 
 

Kommentarer:

1 Sofies skönhetsblogg:

Jag funderade på att köpa några av dessa på eBay i vintras men ångrade mig när jag såg swatches... Men nu känner jag mig ändå lite sugen på On A Silver Platter i alla fall, det ser superfint ut!

Belugaria tycker jag ser hemsk ut! Det tyckte jag även när jag såg det i vintras, det ser fint ut i flaskan men på naglarna... usch!

2 Sofies skönhetsblogg:

Eller aa, kanske ska säga i julas för vinter är det väl mer just nu, haha! :)

3 Maria:

Jag är faktiskt lite sugen på Belugaria, tror att det kan bli fint på riktigt långa naglar men jag förstår absolut vad du säger, det är ett märkligt lack men jag ska ge det en chans. On a Silver Platter hade jag redan hemma innan jag fick pressutskicket med dessa lack så det är jag kär i men då jag älskar stringglitter ska det bli superspännande att testa Peak of Chic.

Svar: Problemet är inte i att det är så märkligt utan att kombinationen av klumpar + hexagoner + en bas som inte riktigt vill bli jämn ger katastrofala applikationsproblemer. I flaskan ser lacket urtjusigt ut men på naglarna blir det bara så himla osmickrande. Om det hade varit en smula mer finmalet hade det kunnat vara så himla läckert!
Anonym

4 Lackert:

Åh jag älskar Belugaria :) men det är lite speciellt

5 Ann-Sofie/Colour it:

On A Silver Platter köpte jag häromdagen, för den är sååå fin. :-)

6 Mima:

Belugaria ser ju intressant ut i flaskan men på nageln ser det mest läskigt ut :S

7 Bella/Seizethenail:

Gillar varken Belugaria eller Peak of Chic, de andra fyra var jag en hårsmån från att klicka hem härom dagen men av någon anledning ångrade jag mig, måste nog tänka lite till.. Tack för swatch! :)

8 Aida:

Lots of Lux ser riktigt fin ut men resten är jag inte så sugen på, speciellt inte Belugaria, ser ut som ett träsk!

9 Andrea / Tasty Tips Blog:

Jag tokgillar sandlacket Lots of Lux! De andra har jag inte hemma, men är lite sugen på On a Silver Platter :)

10 Dess/Drömteori:

Möjligtvis On a silver platter. Fast sen så... näe.

Kommentera här: