Tips: Concealer, före eller efter foundation?

Applicerar du foundation först eller concealer först? Vi har alla olika sätt att applicera vårat smink och en av dom frågor jag ofta får är om man ska applicera foundation eller concealer först. Man ska såklart göra det som känns bäst och det som ger bäst resultat, men här är mina tips!
 
Ju mer krämig eller flytande en concealer är, ju lättare flyttar den sig när du jobbar med den. Därför applicerar jag alltid foundation först och sedan concealer då jag annars flyttar all concealer om jag jobbar in min foundation ovanpå concealer. Vi vill ju inte förstöra det förarbete vi redan gjort! En foundation täcker mer ojämnheter än man tror (Beroende på täckning såklart) och du behöver därför inte använda lika mycket concealer eftersom många ojämnheter redan är utjämnade av din foundation. 
 
Om du använder en puder eller mineralfoundation kan man med fördel applicera sin concealer först då du kan få ett helt motsatt resultat om du försöker applicera en krämprodukt ovanpå en puderprodukt. Var dock försiktig och buffa in din puderfoundation med lätt hand. 
 
Hur gör du?

Kommentarer:

1 Ingrid:

Jag gör lite olika beroende på foundation och vilken concealer jag valt för dagen. Men det är nog mer ofta efter foundation än före. Före tar jag nästan bara då jag går på med färgneutraliserande concealer och det gör jag bara om jag har någon rejäl finne, om näsvingarna är väldigt röda (vilket de gärna verkar bli på vintern) eller då ringarna under ögonen är extra mörka.

Sen är det ju lite olika vissa dagar hur mycket man vill dölja, oftast är jag inte ute efter flawless utan ett naturligt resultat hyn lysen igenom. Men det är ju lätt att säga för mig iofs som dels sällan får finnar och inte heller har några ärr eller ojämnheter så i hyn.

Svar: Ja färgneutraliserande brukar vara mycket mer lättjobbade om man har dom under foundation, annars går man väl bara runt med gröna prickar i nyllet. :D
Anna

2 Sofie:

Om jag använder färgneutraliserande concealers så brukar jag applicera dem innan foundation men annars gör jag alltid efter jag har lagt foundation (om det är flytande) dels för att inte flytta runt concealern men också för att inte slösa concealer när det kanske inte egentligen behövs! :)

Svar: Kul att höra hur du gör!
Anna

3 Anna:

Jag brukar köra på BB-cream, sedan concealer och ett tunt lager puder på det.

Svar: Det låter precis som vad jag brukar göra :)
Anna

4 Dess/Drömteori:

Concealer efter, eftersom som du säger - applicerar jag foundation efter concealern så drar jag ju med concealern under.

Svar: Jag har testat att lägga det innan och då ska det verkligen vara torra concealers man ska använda om dom ska hålla sig på plats när jag applicerar foundation.
Anna

5 Wysteriia:

Jag gör typ som du gör, beroende på vad det är för concealer då :)

Svar: Ja om dom är lite torrare och mer långtidshållbara brukar det vara ok att applicera innan men man ska normalt ändå vara försiktig när man buffar in sin foundation!
Anna

6 Beautybylinda:

Jag använder i princip bara mineralfoundation i puderform så därför lägger jag alltid concealer först :) Ibland bättrar jag på med en lös puderconcealer efter med :)

Svar: Ja det brukar se udda ut om man applicerar en concealer ovanpå en puderprodukt!
Anna

7 Maria:

Ja, jag lägger både före och efter, extra allt tack!

Svar: Extra allt brukar jag köra om jag ska ut på galej, speciellt extra highlighter! ;)
Anna

Kommentera här: