Blogga 101 - Bildhyfs och Copyright

 
En bra blogg är oftast en blogg som innehåller bilder som reflekterar innehållet och skribenten. P.g.a detta råder det stor förvirring gällande copyright, vilka bilder man får ta och vilka bilder som är skyddade av copyright.
 
Jag tänkte ta hål på några myter, och dessutom skriva lite om bildhyfs när man gärna vill låna den där snygga bilden som man såg på en annan blogg eller hemsida. Ingen vill väl använda sin tid på att fota och redigera den perfekta bilden, bara för att någon ska ta den utan lov. 
 
- En bild behöver inte vattenmärkas eller copyrightmärkas för att vara skyddat, alla bilder tillhör skaparen automatiskt och skaparen har alltid alla rättigheter.
 
- Om en bild dyker upp på google så betyder det inte att det är fritt fram att använda den i din blogg, och "Bildkälla: Google" är som att skriva "Källa: Biblioteket" i en uppsats. Även bilder på google tillhör någon.
 
- Vill du låna en bild eller en rolig text? Fråga skaparen! Använder du en bild utan lov så kan skaparen med lagen på sin sida skicka en faktura och kräva att du ska betala för att du har använt dessa.
 
- Funderar du över vilka bilder du får använda? Som utgångspunkt är ALLA bilder skyddade av copyright.
 
- Lånar du en bild av någon så är det på plats att man klart och tydligt länkar till källan och skriver var bilden kommer ifrån. Jag har lånat min egen bild och visar hur man på ett enkelt sätt kan ge credd utan att det stör symmetrin i bloggen allt för mycket i toppen av detta inlägg.
 
- På Flickr finns det en bildbank med bilder som ligger under "Creative Commons" och som är fritt fram att använda. 
 
Jag hoppas att detta klarade upp några av dom saker som brukar missförstås! Jag är såklart ingen jurist, så detta är bara bas-information som jag har snappat upp under åren. Jag har fått några bilder stulna och använda i sammanhang som jag personligen inte ville vara med i, och det var en väldigt trist känsla för mig som hade använt så mycket av min tid på bilderna. 
 
Hur ser ni på det här? Var det någon ny information som ni inte hade koll på sedan tidigare?

Kommentarer:

1 Sandra:

Bra inlägg! Det tåls att upprepas många gånger för det är så viktigt.
Det är verkligen ett hett ämne i dagarna och inte minst jättar som China Glaze och nagelbloggaren Fashion Polish råkar ut för problematiken... http://www.fashionpolish.com/2013/02/a-story-of-right-and-wrong_23.html

Svar: Men HERREGUD! Det hade jag helt missat. Tyvärr är sånt mer vanligt än ovanligt, och det är så himla synd för man kan skapa så himla bra relationer med bloggare och med företag bara man orkar och vågar jobba på det, och är ärliga mot varandra :-/
Anna

2 Beautybylinda :

Jättebra inlägg :) tycker verkligen inte man lånar en bild varken utan lov eller utan länkad källa

Svar: Inte jag heller! Man kan iallafall ha lite vett och fråga och ge credd!
Anna

3 Sofie:

Väldigt bra inlägg! :)

Jag försöker alltid att komma ihåg att skriva var jag hittat bilderna, de gångerna jag kanske inte tänker på det är när jag lägger upp exempelvis humorbilder som cirkulerar runt på nätet och liknande. Men annars tror jag att jag alltid skriver källan, och inte bara "från google"!

Svar: Såna bilder brukar det nästan aldrig vara problem med, då dom är skapade för att spridas.. :-)
Anna

4 Cactus:

Det här tål ju att upprepas ständigt och jämt! Särskilt "källa: Google" får mig att bli nipprig.

Svar: Ja åh, som att google sitter och skapar content -.-
Anna

5 Nageldraken:

Bra skrivet! Information som verkligen tål att upprepas.

Svar: Absolut! Tror att det är många som inte vet hur man ska hantera copyright och såna här lagar.
Anna

6 frida svensson:

Som jurist, skönhetsbloggare och en som lever med en fotograf känner jag igen det du skriver. Det är i sak helt korrekt.
MEN vi som ler och verkar på nätet måste också förstå att man tyvärr får leva med att ens bilder sprids lite hej vilt.

Min sambo säger såhär: om ett stort företag stjäler mina bilder är det fräckt och en faktura skickas. Om en bloggare använder hans bild tar han det som en komplimang.

Det är tyvärr otroligt svårt att, och kanske mycket naivt, att tro att man kan skydda sig helt mot att ens bilder sprids på nätet.

Vänligen Frida

Svar: Nej, såklart kan man inte påverka allt, och det är svårt att hindra sådant som borde vara en självklarhet. Att skydda sig helt mot att ens bilder sprids går inte, det är klart, men att ha lite moral och etik och uppge källa och inte ta bilder utan lov borde även det vara en självklarhet. Jag delar gärna med mig, men kräver i gengäld att jag blir länkad. Det är just det här med att låna utan att fråga som är mitt största problem. Folk är både naiva och tar sig rättigheter där dom egentligen inte har några, och där ett kort mail till skaparen som oftast löser problemet.
Anna

7 Nalliiz:

Jätte fin! :o

Svar: Tack!
Anna

Kommentera här: