Tutorial: Att depotta Mac-skuggor

 
Mina singelskuggor får aldrig lika mycket kärlek som mina paletter, så då och då depottar jag lite skuggor och proppar in dom i paletter för att få mer användning ut av dom. Idag blev det två Mac skuggor och två från Makeupstore som skulle in i en tom Mac-kvartett, så jag tänkte visa er hur man gör. När man använder värme på det här sättet så är det viktigt att hålla koll hela tiden så att det inte sker några olyckor. Jag har dock aldrig haft några problem, och jag har depottat en del skuggor i mina dar. Det är viktigt att använda bakplåtspapper för att skydda plattången! Jag rekommenderar inte att man depottar mer än fyra åt gången, då det är allt annat än sunt att sitta och stirra på smältande plast i längre tid. Allt med måtta!
 
Hoppas att min lilla guide hjälper någon!
 
 
Du behöver:
Plattång
Något tunnt och spetsigt, jag använder en tunn platt gammal nagelsax
Tom palett
Magnet-ark med klister på ena sidan(Finns att köpa billigt på Panduro)
En vanlig sax
Något att rita med på magnetarket
Bakplåtspapper
Isopropylalkohol
 
1. Börja med att sticka in saxen i hålet vid snäpplocket på skuggan, stick rakt ner och bänd sedan upp skuggan ur förpackningen. Man kan behöva ta i lite men passa på så att du inte skär dig.
 
 
2. Nu kan du enkelt plocka ur skuggan så att det ser ut såhär!
 
 
3. Nu kommer det roliga! Lägg bakplåtspappret på den varma plattången och lägg sedan skuggan på plattången. Släpp den inte med blicken!
 
 
4. Ta av skuggan från plattången då och då och peta på baksidan i mitten med den tunna saxen (Passa på så ni inte bränner er, skuggan kan vara varm). När skuggan är redo att komma ut så går saxen rakt igenom förpackningen och skuggan kommer ut utan att man behöver vålda.
 
 
5. Tadaa! Skuggan är ute! Lägg den på bakplåtspapper och låt den kyla av (Metallen på undersidan är varm!). När skuggan är kall kan du gnugga bort limmets rester med hjälp av isopropylalkoholet!
 
 
6.Lägg hela skuggförpackningen med etiketten neråt på plattången i kort tid. Limmet i etiketten blir mjukt och kan dras av utan problem.
 
 
7. Hitta något runt som är snäppet mindre än din ögonskugga (Jag använde mitt läppbalsam, försvarets hudsalva) och måla ringar på baksidan av magnetarket. Klipp ut och klistra fast under skuggan. Klistra fast etiketten ovanpå magneten, klar!
 
 
8.  Dags för det färdiga resultatet! Här har ni en bild på dom gamla förpackningarna och dom depottade skuggorna i sitt nya hem, och dom kommer säkerligen bli mer använda när dom sitter i en palett än i sina individuella förpackningar. Spara Mac-förpackningarna, i många länder finns det en "Back2Mac" ordning där man kan lämna in tomma produkter och få ett gratis läppstift!
 

Kommentarer:

1 Stephanie:

Ååh så smart! Tack!

Svar: Hoppas det hjälper!
Anna

2 B R O W N S U G A R:

Kreativa du! :}

Sv: Haha gud jag såg det nu! Någon va nog snurrig?

Svar: Kreativ och kreativ, jag har bara kollat en massa youtubevideos när folk gör just detta så ville bara dela med mig så att andra också kan se att det går :-)
Anna

3 FruVesa:

Har också depottat mina mac-skuggor, lättare att hitta rätt färg i en palett än i massor av lösa skuggor.. Funderar på att köpa refillpans i framtiden istället, problemet är ju bara att det krävs att man tar sig till rätt macbutik. Synd att inte kicks tagit in pans..

Svar: Helt klart, speciellt för att jag normalt använder paletter mer än singelskuggor. MUS-skuggorna hade dessutom den fruktansvärta äldre förpackningen med skruvlock som tar en evighet att öppna.. :-p Orkar aldrig fippla med sånt.
Anna

4 pjamasfrida:

Är det MUS Cybershadows eller Microshadows som passar i MACpaletter? Har tänkt depotta mina MUS men de flesta webshopar kör med MAC-måtten och jag har inga skuggor därifrån att jämföra med ;)

Svar: Cybershadows! Microshadows är för stora och passar inte alls men mina små Cybershadows passar perfekt, det enda är att man måste klippa till etiketten lite för att den ska få samma storlek som skuggan men det var inget problem.
Anna

Kommentera här: