Att få till en fin och jämn eyeliner

 
Eyeliner är något av det jag får mest frågor om; Hur får man till en fin vinge? Vilken produkt fungerar bäst? Kan man göra något för att bli mindre skakig på handen? 
 
Det är svårt, och något som absolut blir lättare ju mer man har övat sig på det. Jag tänkte ge er några snabba tips som hjälp på vägen till den perfekta eyelinern!
 
1. Om du använder flytande eyeliner, cake eyeliner eller en flytande eyeliner med filtspets så är det lättast att få till en jämn linje tätt på fransarna om du applicerar med sidan av penseln istället för med själva spetsen. 
 
2. En fin vinge kan vara svår att få till, starta med en liten vinge och gör den större så kan du bygga en fin form. För att få till ett riktigt rakt och jämnt slut på vingen så kan man med fördel använda en tops med oljefri sminkborttagning och skulptera under vingen. 
 
3. Att lägga kajal på vattenlinjen är enkelt på den nedre fransraden men på den övre vattenlinjen som ligger under fransarna (Tightline) kan det vara en aning trixigt. Man kan antingen måla på ett par flödiga lager kajal på nedre fransraden och stänga ögat hårt och på så sätt överföra färgen från nedre till övre, men man kan också ta en liten platt pensel med mascara eller kajal på och trycka in färgen mellan fransarna under den övre fransraden. 
 
4. Om du känner dig skakig på handen så kan det vara en god ide att stabilisera armen genom att stötta armen på ett bord. På så sätt rör du inte hela armen utan bara handleden och fingrarna!
 
5. Det allra bästa (och tråkigaste) tipset är ÖVA ÖVA ÖVA! Ju fler gånger du har lagt en eyeliner ju bättre blir det, och man lär sig med tiden vad som passar den egna ögonformen. 
 
Vilka är dina bästa eyelinertips?

Kommentarer:

1 Anna:

Som nybörjare tackar jag och bockar för tipsen :)

Svar: Hoppas det kan hjälpa dig lite!
Anna

2 Ninni:

Mycket bra tips där! Ett tips från mig är att försiktigt dra lite i ögat så att ögonlocket blir lite mer sträckt innan man målar. Speciellt bra för lite äldre personer som fått lite skrynkligare hud, sånna som jag alltså!

Svar: Det brukar jag också göra om jag är väldigt trött och känner mig lite extra skakig, man ska bara passa på huden runt ögonen och vara försiktig samtidigt!
Anna

3 kerstin:

Bra tips! Det sista är nog det allra viktigaste ;)

Svar: Absolut, övning ger färdighet :)
Anna

4 Omygloss:

Himla bra tips! :)

Svar: Vad kul att du tycker det!
Anna

Kommentera här: