Sunda solvanor

Vi har haft mellan 25 och 30 grader och strålande sol här i Danmark under dom sista dagarna, och för varje dag så dyker det upp fler och fler knallröda sönderbrända tjejer på skolan och på jobbet. Många tror att solen inte ger färg om man använder solskydd, eller att man helt enkelt förhindrar solen från att göra en brun om man använder solkräm. Att lägga sig ute och pressa för att bli så brun som möjligt är ett främmande koncept för mig, självklart vill jag njuta av solen men jag gör det hellre med måtta än att skada min hud som jag ju ändå ska ha resten av livet.

I solkrämer finns det något som heter UVA och UVB skydd, som skyddar mot UV-strålar. UVA-strålar förskyndar hudens åldrande och gör huden mindre elastisk. UVB-strålar är dom strålar som gör att man bränner sig, då dom (Vad jag har förstått) ökar mängden D-vitamin man producerar. UVA = Aging, UVB = Burning.

Själv använder jag nästintill alltid en solkräm med både UVA och UVB skydd och med en solfaktor på 20 +. Vistas jag ute mellan 11 och 14 där solen står som högst så har jag alltid en kräm med högre solfaktor, oftast 50, för att skydda min hud och för att försöka förhindra solskador.

Jag är jätteintresserad av att höra hur era solvanor ser ut, använder ni solkräm varje dag?

Tips: Solhatt kan vara en snygg accessoar till sommarklänningen, men även ett bra skydd mot solens strålar.
Tips: Undvik att sola mellan 11 och 14, risken är större för att du bränner dig.
Tips: En bra after-sun med Aloe Vera kyler och hjälper huden att återställa sin fuktbalans.

Kommentarer:

1 Lojs:

Haha, psyklade förbi en av parkerna i Uppsala, kl 12-13 på dagen och det var inte en människa som skyddade sig. Min första tanke var "Hudcancerparken" tätt följt av "dags att skaffa spf"



Brukar köra på 30, vare sig jag är ute mycket eller lite. Brukar inte gilla den brännande känslan av solen på huden, det känns inte sunt. Så går oftast i skuggan osv ^^

2 Linda - facebylinda:

Sv: Tack så mycket!



Visst är det viktigt att skydda sig mot solen! Bra tips!

3 Emilie:

Jag har under mina unga dar (haha ja för jag är ju så gammal nu och så :P) varit kass på det där med solskydd - men sen har jag varit väldigt osolig av mig just för att jag alltid ser ut som en kräfta.



Idag är jag istället skitpetig. Just nu har jag bara spf 15 hemma och jag är SÅDÄR OMG JAG MÅSTE NER PÅ STAN OCH FÅ TAG PÅ EN FLASKA MED MINST 50 i! Jag är blek, ljus och väldigt solkänslig och är därför i riskzonen för att utveckla hudåkommor så nej tack, jag går ingenstans utan mitt solskydd!

4 Sofie:

Kan du inte berätta vilket solskydd du använder? :)



Jag har aldrig varit mycket för att ligga och pressa i solen eftersom jag ändå bara blir röd och inte brun, men om man är på semester eller är vid stranden så brukar det ju ändå bli att man solar och då använder jag nästan alltid solskydd (händer att jag glömmer hemma, men försöker alltid komma ihåg att ta med!).



Dock är jag riktigt kass på att använda det till vardags vilket jag också borde göra eftersom jag bränner mig väldigt lätt.

5 Honi:

Lojs: Tycker det är lite skrämmande, självklart vill man njuta av solen med vännerna men man ska ju ha sin hud resten av livet och då vill man ju gärna vara snäll mot den.



Linda: Tack!



Emilie: 15 kan fungera för mig, men det känns fortare på huden att jag har vistats ute i solen. Som Lojs gillar jag inte den brännande känslan, så hellre lite för mycket SPF än för lite!



Sofie: Jag håller på att testa Bronze & Protect SPF30 från Nivea just nu, och den känns mycket bra och prisvärd. En recension kommer när jag har lite mer kött på benen dock! I ansiktet använder jag en kräm från La Roche Posay med SPF50. Det kan vara en bra ide att skaffa ett solskydd på sprayflaska, då brukar jag ha lite lättare att ta tag i solskyddandet redan när jag står upp om morgonen :)

6 Nageldraken:

Jag är en riktig blekfis som helst håller mig i skuggan. Dels tycker jag att det är oskönt att bli för varm och svettig och dels bränner jag mig väldigt lätt. Jag gav upp tanken på att vara brun någon gång i tonåren, vilket jag faktiskt är rätt glad för nu när jag är 36 och fortfarande inte har några rynkor. Hellre fräsch, blek hy än att se ut som ett brunt russin! :-)

7 Lotta:

Jag använder alltid solskydd, även på vintern. Fast när jag var ung var man inte så upplyst, så då gjorde jag inte det. På vintern har jag spf 15 i vanlig dagcreme. På sommaren/våren vill jag gärna ha spf 25. Steker mig inte i solen precis, så jag tycker det räcker. Men tvärtemot er andra gillar jag den varma brännande känslan i ansiktet! En stund i alla fall.

Mitt problem är att hitta något bra att smörja med, vill inte bli fet och glansig, för jag har ändå fet hy( men yttorr). Cliniderm gelcreme hade jag förra året, just nu har jag Clinique City Block spf 25 som jag lagrat. Har du eller någon annan ett bra tips? Den du skriver om här ovanför, funkar den som en dagcreme? Eller har man den ovanpå? Tror inte jag sett den i butiken, är den ny? Helst ska det inte kosta alltför mycket. Blev mycket frågor!

Trevlig Helg!

8 Jessica:

Snacka om att ångesten kommer krypandes när jag läser detta inlägget... Hade friluftsdag på stranden med skolan idag, 9-14.30 och glömde såklart att skydda mig. Bör kanske tillägga att min ena lärare som är hudtearapuet sa till mig direkt att jag skulle se ut som en kräfta nu, och ja.. Hon hade rätt.. Har bränt mig något fruktansvärt! Kolla min blogg så kan du se :p men, jag gjorde det inte med avsikt!



- Som du sa, H&M har verkligen lyckats med Lady Luck, det är underbart! Hoppas på fler liknande lack men i andra färger från H&M, eller varför inte en kollektion med hololack när de ändå är igång? :)

9 Honi:

Nageldraken: Jag bränner mig också väldigt lätt och undviker helst den smärtan igen.. :/ Pojkvännens brorsa brände sig för någon vecka sedan och blev sängliggande pga brännskador. Solen är stark..



Lotta: Jag tror att det många som har missförstått vad solkräm egentligen är till för, och därför skippar dom den. Tycker det är bra med alla sola säkert kampanjer som kommer varje sommar dock, det upplyser säkert några. Vilken av krämerna tänker du på? Nivea Bronze & Protect tycker jag är bra, kladdar inte och känns lätt och trevlig, men jag gillar den inte i ansiktet för den känns inte nog fuktgivande. La Roche Posay ger mer fukt och funkar på känslig hud tycker jag, men jag brukar grunda med ett väldigt lätt lager fuktkräm före. Om man vill ha lätt SPF till ansiktet så gillar jag rätt otippat Nivea Q10 krämen, även fast den inte riktigt känns lika lyxig som många av dom andra.



Jessica: Aj aj aj stackare :( Aloe vera eller en bra aftersun kan nog hjälpa dig, har också lyckats bränna mig sådär efter en heldag på båt när jag var 13 (och jag trodde spf10 var nog, fy Anna!). H&M hade faktiskt ett par hololack där ett tag om jag inte minns totalfel!

10 Aidas Make Up:

Vad kul, jag skrev också ett inlägg (låååååångt inlägg) om just solen och solskyddkrämer idag. I ansiktet har jag inget under spf 40 och på kroppen är det minst 30 =)

11 kerstin:

Alltid solkräm! Jag har dessutom sällan tålamod att ligga stilla i solen, men vid olika friluftiga aktiviteter där man får mycket sol blir det spf 50 all over.

12 Honi:

Aida: Läste ditt inlägg, mycket bra :)



Kerstin: Jag blir så rastlös av att ligga i solen för man kan ju inte riktigt somna till för då bränner man sig så himla mycket.

13 Fanny:

Jag måste erkänna att jag glömmer solskydd ibland.

Dock pressar jag aldrig och jag har bra pigmentering i huden.

Jag har aldrig bränt mig i hela mitt liv.

Jag blir aldrig röd eller ens brun;

jag blir mer åt det orangea hållet, lol...

14 Honi:

Fanny: Jag har typisk nordsvensk hud, nästan genomskinlig. Men jag har märkt att min hud får en mer naturlig färg om jag använder solkräm, än om jag inte gör det. Men man ska ju känna sina egen kropp och vilka begränsningar den har!

15 Lenore:

Jag skyddar mig aldrig mot solen och har faktiskt inte gjort nån gång i hela mitt liv, har sammanlagt bränt mig tre gånger under 23 år. På sommaren är jag inte ens ute i solen, inte ens när det är hyfsat ofarligt. Jag klarar inte ens fem minuter! Haha! Nu vet jag att man ska använda solskydd året om av flera orsaker, men jag har det i min foundation, det räcker för mig!

16 Honi:

Lenore: Om man känner att man vill ha UVA och UVB skydden så finns det ju lägre solfaktor (6 tror jag) på spray som är jättelätt att applicera på kroppen också :) Men som jag skrev till fanny, man ska känna sina egna begränsningar!

Kommentera här: