Bowen Therapy(BowTech) - Min upplevelse


Jag tänkte berätta om något som inte direkt hör smink och skönhet till(Och texten blir säkert lång), men som kanske är spännande att läsa om iallafall. Jag älskar älskar älskar att prova olika behandlingar, allt från ansiktsbehandlingar till bastuteman eller massage. Under den sista månaden har jag fått Bowen Terapi(Eller Bowtech) behandlingar en gång om veckan, och vad är Bowen Terapi då undrar ni säkert? BowTech är en slags "massage" där den som utför terapin utför olika "grepp" på dina muskler, det känns ungefär som att dina muskler blir lyfta och lagda på plats där dom egentligen skall vara, detta för att sätta igång blodflödet och starta någon slags reaktion i kroppen.
Först får man lägga sig på ett massagebord (Med kläder på, jag hade mjukisbyxor och en lös tshirt)och så får man en filt över sig, och sedan lyfter terapisten filten där hon eller han ska utföra grepp. Mellan varje grepp går terapisten ut från rummet en kort stund och man får ligga och lyssna till lugn rogivande musik och bara slappna av. Vi bestämde att vi skulle fokusera på rygg och nacke och efter varje behandling har jag haft en underlig "surrande" varm känsla i hela ryggen, som att blodflödet satts igång ordentligt och bara chockstartade hela systemet. För att få bästa möjliga behandling så ska man iallafall ha ungefär tre behandlingar med en veckas mellanrum men man kan nöjas med en behandling om man bara vill testa.
 
Personligen har jag haft tre behandlingar och är nöjd med det men kan tänka mig fler i framtiden. Det är verkligen en annorlunda behandling som många säkert ser som lite "hippieaktig", men den är otroligt spännande och jag har upplevt att den har fungerat som jag förväntade mig. Jag har fått mer rörlighet i rygg och axlar och det har gett mig mer energi, så jag rekommenderar absolut detta. Nu när jag bor i Danmark kan jag inte rekommendera några BowTech terapister i Sverige men om man är sugen så rekommenderar jag att göra lite research och kika in denna lista hos BiopatiAkademin.
 
Vill ni läsa lite mer om detta kan ni hitta mer information på svenska här.
 
*Bildkälla

Kommentera här: