Självkänsla, smink och att våga vara sig själv..

Detta är ett inlägg som legat i mitt bakhuvud i lång tid, men aldrig riktigt blivit skrivit ner. Jag har länge funderat på ideal, självkänsla och att våga vara sig själv och vad jag som skönhetsbloggare har för roll. Något jag fasar är att någon ska missförstå mitt syfte med att blogga, och se det som att jag predikar att man behöver smink och miljoner skönhetsprodukter för att vara en bra/snygg/rik/lyckad människa(och det är ju såklart inte fallet). Jag har aldrig varit en sådan människa som inte kunnat gå utanför utan smink(det händer faktiskt ofta), och det gör mig otroligt ledsen när unga tjejer skriver att dom inte vågar gå utanför utan smink för att dom känner sig fula och "äckliga".
Vem är det egentligen vi försöker tilfredställa? Är det oss själv eller är det ideal som vi blivit indoktrinerade från reklamer och marknadsföring? Fler och fler människor i alla åldrar använder smink som en skyddsmask, för att dölja det "fula" istället för att framhäva det vackra.
 
Jag skulle önska att fler (Speciellt unga tjejer) delade min och många andra skönhetsbloggares syn på smink och skönhet, att det är roligt och kreativt men inget måste och inget som jag behöver för att kunna vara mig själv. Jag ville önska att jag kunde göra något mer konkret, men i slutändan är det enda jag kan göra är att lägga fokus på ämnet och få folk att tänka till. Inget smink kan skapa en härlig personlighet, ett fantastiskt leende eller en glad och entusiastisk person.
 
Många kommer säkert se det som dubbelmoral att jag som skönhetsbloggare skriver detta inlägg eller funderar i dessa banor, men för mig är skönhet något kreativt och något spännande (Ungefär som att teckna eller måla) och inget som gör mig till en bättre människa än någon annan. Dela gärna med er av era synpunkter och tankar.

Kommentarer:

1 Josephine:

Du har satt ord på något som jag funderat länge över, och jag har samma syn som dig. Jag vill inte vara den som säger att man måste sminka sig si och så för att vara snygg, och själv jag går mer än gärna osminkad. Då känner jag mig även som snyggast, och jag ser mitt bloggande och mitt sminkande som ett sätt att vara kreativ och ha roligt, inte för att skapa en skyddsmask som du beskriver. Många tjejer har tyvärr inte denna inställning och jag tycker att det är synd! :(

2 Lojs:

Förstår definitivt, det är lite läskigt att folk tycker de är "äckliga" utan smink och vägrar gå ut utan en hel mask på sig.



Jag är visserligen en sådan som vägrar gå ut utan, men det beror nog mer på dålig hy-komplex. Ögonsmink eller annat är inget som behövs.

Däremot kan det hända att när jag går au natural i ett sällskap där jag inte känner alla, känner jag mig som ett busigt eller tyst barn.

Känner mig helt enkelt vuxen och lite säkrare med mascaran och lite definiation runt ögonen.

Det är en lite underlig känsla!

3 Honi:

Josephine: Det gör mig bara ledsen att så många som använder sminket som skydd snarare än att framhäva det som är vackert.



Lojs: Tycker du har en bra syn på det dock, som kan reflektera över det. Att sminka sig för att känna sig lite mer vuxen och självsäker ser jag inga fel i, jag tänker mest på dom som inte kan gå utanför utan smink för att dom ser så många fel med deras utseende (och dom flesta är otroligt vackra utan).

4 kerstin:

Jag är helt med dig här! Sminknörderi handlar sällan om att bli "snyggare", det är ju bara för att det är kul! Synd när det missförstås för ytlighet eller när det uppfattas predikan om hur man "ska" se ut. Nej, man kan minsann ha kul både med och utan smink, du har så rätt i det. Bra skrivet!

5 Aida:

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Håller med dig fullständigt och tycker det är jättebra att du har skrivit ett sådant här inlägg för ämnet tas för sällan upp i bloggvärlden.



De flesta av mina tjejkompisar är inte särskilt intresserade av smink och förstår inte varför jag lägger ner tid och pengar på något som enligt dem är väldigt ytligt och onödigt.

För mig är det den perfekta kreativa formen som jag kan uttrycka mig med. Att sätta sig ner vid sminkbordet och leka med färger är hur kul som helst och jag tycker man kan jämföra det med att måla eller rita.



Den senaste tiden har smink hjälpt mig oerhört med mitt självförtroende.

Jag har fått en mild variant av hudsjukdomen rosacea som gör att min näsa och kinder är väldigt röda och irriterade och självklart tar mitt självförtroende lite stryk av det. Om jag då kan få bättre självkänsla av att använda lite foundation som tar bort de röda partierna så tycker inte jag att man ska bli klassad som en ytlig person.



En superbra grej med hela blogvärlden är det stödet man får från personer som har liknande intressen som en själv. Jag har en liten blogg men blir alltid lika glad för varje kommentar joch besökare jag får och det gör hela min dag lite bättre!



Tack snälla för att du tog upp denna diskussion



6 Ninni:

Ja herregud, smink är ju bara en hobby och något som ska vara kul och färgstarkt. Men absolut inget man inte kan vara utan. För mig är det enbart ett nöje som både doftar gott och är vackert. En ytlig del av mitt vanligtvis icke ytliga liv med familj, vänner och jobb.

7 H:

Jag tycker detta är jättebra! Jag har inte sminkat mig dagligen sen högstadiet och en period av gymnasiet. Jag har dock på sistone börjat intressera mig mer för smink men jag orkar/vill inte ha det till vardags. Hade känt mig konstig om jag skulle ha det alltid för jag vill se ut som jag gör naturligt (förrutom mina ögonbryn haha). Däremot om jag ska på fest har jag gärna massor av smink ;) Jag har inget emot att folk använder smink varje dag dock, det får var och en göra som de vill. Men jag håller med om att det är synd att vissa måste ha det alltid för att känna sig fina :/

8 Agneta - My Nail Mania:

Jag kan definitivt gå ut utan smink. Jag kan tom gå på stan en sväng i mysbyxor (trots att det verkligen tar emot) om jag skall iväg och träna. Men jag har märkt att jag sminkar mig mindre sedan jag fick glasögon. Kanske för att glasögonen blev masken istället för sminket eller så är det för att jag har blivit så pass gammal att jag har slutat bry mig? ag sminkar mig när jag skall på fest eller liknande men vardagssminkningen blir bara mer och mer sällan.

9 Sara:

Fantastiskt bra skrivet (och jag känner även igen mig mycket i Aidas kommentar)!



Jag håller med dig fullt ut om att skönhet är något kreativt - och lustfyllt! Det är nog mycket tack vare alla er duktiga skönhetsbloggare jag kommit till den insikten. Under tidiga tonåren läste jag många tidningar som riktar sig just till unga tjejer och det enda jag egentligen fick ut av dem var komplex. Jag vet inte hur det ser ut nu, men då var det i alla fall mycket pekpinnar och fokus på hur man skulle göra för att passa in och behaga andra, speciellt det motsatta könet.



Tack vare just bloggar, youtube (och lite personlig mognad för all del) har jag hittat det lustfyllda med skönhet.



Som Doe Deere uttryckt det: Beauty is not what’s natural, or even what looks best…It’s what feels right at the moment!



slut på världslång kommentar

10 Sandra:

Jättejättebra skrivet! Härligt att du inspirerar till en sund syn på smink o skönhet. :)

11 Honi:

Kerstin: Tack, jag var rädd att det skulle missförstås men från kommentarerna att döma verkar det som att ni allihop förstått mitt syfte!



Aida: Tycker det är trist att det ses som ytligt och onödigt, men vissa kan tyvärr inte se det kreativa i det. Att använda smink på ett sunt sätt för att boosta sin självkänsla tycker jag är mer än okej, bara man har en sund syn på det annars(Det tycker jag du har!). Visst är det skönt att kunna prata av sig lite med andra skönhetsbloggare, vi har ju alla väldigt lika syn på många saker och ting, kram!



Ninni: Ja precis som andra sätter sig och tecknar eller läser en bok så sätter jag mig med penslar och paletter och sminkar lite :)



H: Jag tycker att man kan ha precis hur mycket smink man vill, mitt orosmoment är bara huruvida tankegången går runt just smink och självkänsla!



Agneta: När jag fick glasögon sminkade jag mig också mindre, men det har jag kommit över nu när jag har blivit "gammal"!



Sara: Jag blir så glad när jag läser din kommentar! Jag tror att många av ungdomstidningarna fokuserade mycket på "se läcker ut till din dejt" mer än allt annat, men ju äldre man blir ju mer inser man ju att den enda man egentligen behöver är att se till att man själv känner sig hemma i sitt utseende :) Kram!



Sandra: Tack! Jag tyckte att det behövdes ett lite annat fokus på några punkter, det glöms lätt bort!

12 Linda:

Håller med dig helt och hållet. Smink är ett sätt att få ut en del av sin kreativitet och så piggar det upp med lite färg på tillvaron :)

Inget som är livsnödvändigt för att man ska känna sig tillräcklig!

13 Jessica:

Du har satt ord på så mångas tankar!

Jag går nästan alltid osminkad, alltså helt. Sminkar bara på helgerna och i skolan, men det är ju för att jag tycker det är kul, inget annat! Såklart känner jag mig snyggare med smink, men jag fasar inte för att gå utan :)

14 Honi:

Linda: Precis! Det borde användas på ett positivt och kreativt sätt över allt annat!



Jessica: Tycker du har en sund attityd ändå, som är medveten om dina val och din mentalitet runt hela grejen!

Kommentera här: