Skönhetsguide till Danmark

Eftersom jag (Som dom flesta av er såklart vet) har varit bosatt här i Danmark dom senaste 2 - 2 ½ åren så tänkte jag att jag skulle skriva upp en liten guide till skönhets-shopping! Danmark är ju relativt nära (Iallafall om man bor i södra Sverige) och det är ju inte alltid helt enkelt att hitta alla butiker, kedjor och märken som man annars hade varit sugen på.

Något att tänka på när det kommer till Shopping i Danmark är att det nästan aldrig är något som är öppet på Söndagar och att allt stänger tidigt på Lördagar. Jag har skrivit ner dom butiker, kedjor eller märken som jag själv haft bäst erfarenheter med. Jag har helt sonika skippat sånt som man ändå kan få tag i hemma i Sverige såsom Makeupstore och Body Shop.

Vi går back to basic till att börja med!


Matas är en skönhetskedja i stil med Kicks och Parelle som finns över hela Danmark och det finns oftast fler än en  i varje stad. Här kan du hitta lite billigare märken såsom Gosh, Rimmel, Maybelline osv men även dom dyrare märkena såsom Dior, Chanel och Clinique. Inne hos Matas finns det alltså en salig blandning. Nyligen började dom även sälja Essie och Sally Hansen vilket såklart är intressant för vilken som helst skönhetsnörd.

Märken att kika närmare på:
GOSH, Essie, Sally Hansen, Nilens Jord, Origins, Matas eget märke (Det stribede, eller det randiga som vi säger på svenska!).

Hitta närmaste butik genom att gå in på Matas hemsida (länk) och tryck på Find Butik uppe i menyn.

Magasin är en kedja av större varuhus som finns på 6 olika ställen i Danmark. Den jag besöker är den i Århus, för det är den som ligger närmast mig. I skönhetsavdelningen hos Magasin hittar du dom lite dyrare och mer "high-end" märkena såsom Bobbi Brown, MAC, Ole Henriksen, Clinique etc. Man kan även hitta en hel uppsjö av olika parfymer.
För att hitta det Magasin som ligger närmast dig klickar du dig in här (länk).

Märken att kika närmare på:
MAC, Bobbi Brown.

Kika även in:
Alla dyra klädmärken dom har, jag blev nästan rädd efter att ha sett hur dyra vissa grejer var!

Besöker man Köpenhamn så ska man definitivt ta sig en tripp ut till köpcentrat Fields. Inglots Freedom-system har blivit väldigt omtalat i blogg och youtubevärlden och jag är mer än sugen på att åka dit. Med Freedom-systemet väljer man först en palett och sedan fyller man upp den med dom skuggor man vill ha. Beroende på vilken palett och hur många skuggor man köper så kostar det såklart olika!

Adressen till Inglot är som följer:
Inglot
Butik 339/ Plan 1
Arne Jacobsens Allé 12
2300 København S

Esthetique (Som har världens mest irriterande namn att stava) är en kedja av "parfymerier" som brukar sälja lite mer unika grejer än dom vanliga butikerna. Utöver parfym så brukar dom sälja YSL och Lancome smink och jag har även sett att dom har haft något ställ med OPI lack på vissa butiker. Gillar man parfym är detta helt klart stället att kika in hos.

För att hitta vilken butik som ligger närmast dig, klicka dig in här (länk).

Kommentera här: