Max Factor Xperience Foundation


Jag fick ett lass foundationprover av Max Factors nya Xperience Weightless Foundation, men tyvärr var inget av proverna i min färg. Jag fick dock testat täckning, hållbarhet och hur den kändes på huden under dagen. Jag provade färgerna 50 Beige Linen och 45 Raw Silk, men jag hade nog behövt den ljusaste 40 Light Ivory för att få den perfekta färgen till min fruktansvärt ljusa hud.

Något jag direkt fattade tycke för var att det är inbyggt SPF i produkten, och man skyddar alltså huden samtidigt som man får teckning. Jag har haft många problem med att produkter med SPF är för tunga för min hud och gör att det kliar (Speciellt i ansiktet), men jag har inte haft några problem.

Täckningen är medium men går att byggas upp till hög (Jag arbetade med en stipplingborste, som är en platt foundationborste som man "duttar" in foundationen med i huden). På huden känns den rätt våt, som att man sitter i ett jättefuktigt rum. Drar man handen över ansiktet så känns det inte lent och fint utan handen fastnar liksom på huden.

Ena gången jag provade denna foundation drog jag en puderborste med transparent puder över ansiktet för att se om den våta duggiga känslan försvann och det gjorde den, och jag föredrar absolut denna foundation med puder över. Den satt bra under dagen, jag var faktiskt ute i regnväder i ungefär 10 minuter och när jag kom inomhus igen satt den fortfarande kvar som den skulle. Jag behövde dock lägga puder igen för den våta känslan hade återkommit då pudret blev bortsköljt av regnet.

Jag gillar denna foundation, men jag är väldigt tveksam till den där våta känslan som jag har beskrivit i inlägget. Att behöva lägga puder var och varannan timme är inte något jag vill känna att jag måste, men jag gillar dess egenskaper med SPF och lätt uppbyggning av täckning.

Pris: Ca.pris. 150 kronor.
Mängd: 30 ml.
Finns hos: Dom flesta skönhetsaffärer, nelly.com, eleven.se.
Mitt betyg: 4/5.

Kommentera här: