Sharpening eyeliners

Jag antar att jag inte är den enda som gång på gång haft problem med att tippen går av när jag vässar mina mjuka kajalpennor. Det är inte bara jobbigt, utan också spill på smink(Och det hatar jag när jag har hittat en kajal eller eyeliner jag verkligen gillar). Jag tänkte bara dela med mig av mitt tips för att vässa kajalpennor utan att behöva vässa om och om igen.


  • Samla ihop pennorna du vill vässa och lägg dom i en sluten plastlåda eller en stängd plastpåse (Viktigt att det är tättslutet, du vill inte ha vatten eller frost på pennorna).
  • Lägg pennorna i frysen i 1-2 timmar. Att frysa pennorna gör att själva kajalen stelnar och bryts därför inte av lika lätt som en rumstempererad penna. Du kan också få till en mycket skarpare tipp med en frusen penna.
  • Vässa pennorna direkt efter du tagit ut dom ur frysen(Se till så att din vässare är skarp) och lägg dom sedan torrt och svalt och låt dom tina upp.

I guess im not the only one that time after time have problems with sharpening my eyeliners (The tip breaks and breaks over and over again). Its not just a pain in the behind, its also a waste of makeup (Which i hate when ive found a nice eyeliner that i really like). I just wanted to share my little tip on sharpening eyeliners without having to re-do it loads of times.

  • Gather up the pens you want to sharpen and put them in a plastic box with a lid or a closed plastic bag(Its important that it is airtight, you dont want water or frost on your pens).
  • Put the pens in the freezer for 1-2 hours. To freeze the pens makes the makeup-part of the pen hardened, and therefore it wont break as easy as a room-temperature pen. You can also achieve a much sharper tip with a frozen pen.
  • Sharpen the pens right after you get them out of the freezer (Make sure you have a sharp sharpener) and put them in a dry and cool place and let them warm up.

Kommentarer:

1 Emelie - Crazynails:

Sv: Ja, haha, det är verkligen hur kul som helst! Och det sitter jätte bra, Knappt att det chippar alls :D

2 Pinch:

Oh, that's a good idea, actually! I've never tried that :)

Kommentera här: